Förra helgen träffade jag ju kompisarna Jolly Jonny & Zappzott.
Jonny är aktiv inom musiklivet och har en säck sköna anekdoter, bland annat en härlig historia från "back in the days" när King Diamond var som allra bäst.
Det handlar om när Mikkey Dee skulle sätta trummorna till "Abigail" - vilket skulle göras i en studio i Göteborg. Den här studion sköttes visst av en kille vid namn Dragan, som var "the shit" när det gäller produktion.
Eftersom karl'n var het så tyckte han att "va faaaaan... jag har ju egentligen inte tid att sätta trummor på ett plojband som Diamond... kan de spela över huvud taget?" ungefär.
Så in kommer en massa lådor med trumsetet, i plastboxar med spraymålad King Diamond-logga.
Dragan mickar upp och sen väntar de på Mikkey Dee, utan speciellt stora förhoppningar om en bra session.
Nåväl, karln dyker upp, sätter sig och känner lite på grejerna. Sen får ni tänka er ungefär följande kommentar med göteborgsk dialekt.
"okej, spelar vi in? Jag sätter spår 1"
Och sen gjorde han det. Klockrent, på första tagningen.
Efter det så frågar Dragan nåt i stil med "vill du köra om?".
Mera götet-dialekt: "näej, det känns bra tycker jag, du har mickat bra Dragan, vi kör. Tar spår 2.."
Klockrent igen.
4 timmar tog det. 10 spår, rakt upp och ner. Tack för kaffet, kan vi packa ihop nu?
Jonny var i Dragans studio veckan efter detta, och Dragan var helt mållös över vilken grym trummis Mikkey Dee är.
Det bekräftas även i Lemmys biografi "White Line Fever", så där har ni något att tänka på nästa gång ni hör Motörhead skapa oljud. Eller lyssnar på "Abigail", för den delen!
Fredagslistan 2024, vecka 45: Norsk punk!
23 timmar sedan
Satan va coolt.
SvaraRadera