Metalbloggens samarbetspartner:

Visar inlägg med etikett Disfear. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Disfear. Visa alla inlägg

fredag 2 september 2011

Veckans Tips: The Crown "Crowned In Terror"




Svenska The Crown har en hel hoper plattor under bältet, med ett flertal olika sångare. För egen del har jag inte upptäckt bandet förrän på senare år, och den platta jag verkligen har fastnat för är "Crowned In Terror", med At The Gates och Disfearskrikhalsen Tompa Lindberg bakom mikrofonen.


Bandet som sådan kanske inte är en hemlighet direkt, och som ett Veckans Tips känns det inte som en oupptäckt diamant för de flesta, men detta är så bra att ordet helt enkelt måsta spridas.


Brutalt aggressiv dödsthrash på stereoider, typ, men på något märkligt sätt har bandet lyckats med bedriften att baxa in en hel låda med sväng och melodi i ursinnet, och det är väl det som gör det här så vansinnigt bra.


Låtar som "Crowned In Terror", "World Below" och den helt makalösa "Drugged Unholy" dominerar när de spelas, och det är inte utan att man förundras över att bandet inte blev större.


Detta bör, i all rättvisans namn, ha burit hela vägen till ett liv som rockers för bandet.


Istället har de stundtals legat i dvala, och återkom under förra året med "Doomsday King".




Nåväl, strunt i det.


Surfa in här (även om inte just "Crowned In Terror" finns så får du spela bandet), vrid upp volymen och förbered dig på en adrenalinkick en masse.


Se bara till att du inte kör bil samtidigt.


Då kommer du nämligen att köra väldigt mycket för fort...

onsdag 9 mars 2011

The Rebel Angel Allstars - sättning 1!

Det där med att Tony Iommi knep förstaplatsen i omröstningen om Världens Bästa Hårdrocksgitarrist har fått mig att fundera lite.
Hur skulle man bestycka sitt eget band om man fick göra en Allstaruppsättning?
För egen del skulle jag nog skilja det lite, beroende på musikstil.
Uppsättningen för ett band med inriktning mot extremmetal skiljer sig helt enkelt mot uppsättningen som spelar mer rock, hårdrock.

Med lite spontanitet så får du här The Rebel Angel Allstars of extremmetal!


På sång, Thomas Lindberg med ett förflutet i At The Gates och ett nuvarande åtagande i Disfear. Detta är en bra frontman på scen, ett energiknippe som samtidigt levererar skriksång av yppersta kvalitet. En bra sångare som kommer garantera ett bra liveframträdande, typ!



Härnest - gitarristerna.
Jag anser att jag har rätt att ta två, och jag väljer här två stycken gitarrister som kan bidra med både bländande gitarrspel, bra scenframträdande, låtskrivarkompetens samt varsin strupe av guld för mer dynamik i sånge. Mikael Åkerfeldt från Opeth på ena kanten, Robb Flynn från Machine Head på andra!


Så - dags för ryggraden. Trumspelet och basen utgör ju rytmsektionen, och även om jag gillar exempelvis Thomas Haake från Meshugga så finns det en trummis som levererar maskinlikt smisk, sväng och karaktär på ett sätt som ingen anan. Frost, förstås, från Satyricon och 1349. Vilken stjärna!

Han får sällskap av riffmakaren, tyngden personifierad. Leif Edling, Candlemass. Ett tag var jag verkligen inne på att ha Geezer Butler här (jasså, du tvekar på om han kan lira extremmetal? Kolla in hans soloprojekt G/Z/R då, det svänger stenhårt!), men i slutänden anser jag att herr Edling bör ta den platsen. Då får jag dessutom ännu en gudabenådad låtskrivare!

Så, det är The Rebel Angel Allstars of Extreme Metal.

Imorgon blir det mer rock och hårdrock i Allstargänget.

Hur skulle ditt Allstar ser ut?