Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 18 augusti 2014

Metalbloggen 5 år!!!


TJOOHOO!
Nu är vi här!
5 år. Närapå 2 500 inlägg, massor med tips och kommentarer. Glädje, arbete, uppoffringar, nya upptäckter och nya vänner i en enda röra, så visst känns det fantastiskt. Att det skulle bli fem hela år var egentligen aldrig tänkt, men det har rullat på.
Bloggen har blivit en ventil som hållit undertecknad vid sunda (ehh...ja.. nåja..) vätskor, och hjälpt mig med balansen i livet.
Det känns fantastiskt att få fira det med er.

Ett par av er har skickat in speciella hälsningar i förväg - ni andra är mer än välkomna att bidra i kommentarsfältet.
5 år. Vow!

Spader Ess:
Först, ett stort grattis till 5år från Spader Ess.
Jag har själv inte följt bloggen så länge, men sedan jag stötte på den för ett par år sedan har jag följt den slaviskt. Och då menar jag verkligen det, för även när det inte rör sig om musik som direkt tilltalar mig så har Rebellängelns texter alltid hållit en sådan kvalitet att det är riktigt läsvärt ändå.

Det är mycket på Metalyze som jag gillat, framför allt samarbetet med Stones på Tune Of The Day i Record Madness serien. Utöver det så uppskattar jag alla små odds and bits som kommer emellanåt, med allt från mer eller mindre långsökta kopplingar mellan öl och musik och annat smått och gott. Vilket ger ett skönt personligt anslag som går utanför själva recensent delen.

Mig veterligen har vi aldrig träffats, men det är väl inga omöjligheter att våra stigar korsas någon gång i framtiden, trots allt så bor vi ju på var sin sida av samma stad och eftersom Stones numer hittar hem till mig, så är ni alltid välkomna på en fika eller något... :-)

Så, ett stort grattis och en massa hårda hipp hipp hurrahhh och stor tillförsikt inför den nya spännande framtiden!!!
Spader Ess


Rebban Ali: 

Där ser man Metalbloggen fyller 5 år alltså. Stort grattis.
 
Den som skriver dessa rader heter Reber ”Rebban” Ali. En kille på 25
år och bor i Linköping.
Jobbar på Secondhand i Linköping. En Aspergare med ett STORT
Musikintresse. Är dock allätare utom dansband. Upptäckte ”DIO / Black
Sabbath s storhet genom en platta & det är ”Heaven & Hell”. Tack vare
en bekant och dig faktiskt. Det som ledde mig in hit det var din
artikel ”I Slutet Av Regnbågen – Himmel & Helvete.” direkt efter det
så blev det din recension av Heaven & Hell under ”Remasters” (Kommer
även ihåg att jag senare blev besviken när Remasters skulle ta en
Paus).  Även din krönika om musikalisk uppfostran tyckte jag väldigt
mycket om.
 
Jag kände igen mig en del. Fast då var det mina vänner och
nyfikenheten som uppfostrade mig att lyssna på både Iron Maiden &
”Prog/ Progg”.
 
Just mitt musikintresse kom fram direkt när det gäller viss ”Musik”
(eller vad man skall kalla det). Eftersom jag redan var ett stort fan
av Iron Maiden innan så visste jag att jag var något på spåren när det
gäller även vissa band & plattor. Vilket blev att jag började köpa
vissa skivor som fanns på bloggen. Deep Purple slog mig direkt.
Även Life – Life , Även Ghost recensionen har jag läst väldigt mycket
om . Även Nocturnal är jag väldigt svag för med. Men jag har en hel
del att gå igenom. Med tiden.
 
 
Samtidigt så visste jag med tiden att bloggen var en stor skattkista
med info om vissa plattor och band som jag visste skulle följa med
mig. Här fanns verkligen allt som jag behövde. Recensioner , Veckans
Tips och samtidigt en stor dos ärlighet och bra texter. Vilket gjorde
att började besöka bloggen flitigt. Ibland runt till 3 gånger per dag.
(När jag skaffade smartphone så  var Metal just en av dom första
bokmärkena  i mobilens Webbläsare). Antigen för att kolla hur det var
med allting. Lite ny musik och tips. Eller en skiva som kanske kommer
att hamna i min skivspelare.
 
Eftersom jag även vill upptäcka lite ny musik så har du / Bloggen gett
mig väldigt mycket glädje och samtidigt väldigt mycket ny musik som
jag inte visste fanns. Vi har ju inte träffats men den dagen vi gör
det så skall du få en stor björnkram ifrån mig och ett jätte tack för
all musik du har visat upp för mig.
 
Just serien Remasters och Besatt vill jag slå ett extra slag för.
Älskar både listor och hoppas på att få upptäcka mera musik Veckans
tips är inte dum den med. Dock så gillar jag allt som finns på denna
blogg. Tack för allt och jag hoppas att du kommer att fortsätta ett
bra tag till.
 
 
Nu kommer vi till den sista punkten och att ge dig ett par skivtips.
Vad skall man ta tro. Jag tänkte ta och välja fritt.
Så det blir ca 6-7 skivor. (Hoppas att det är ok).
 
1. Pink Floyd – The Darkside Of The Moon. En fantastisk platta
2. Skraeckoedlan – Äppelträdet.(2011) Härlig tung och skön Stonerrock.
3.  Trettioåriga Kriget – Hej På Er. (2005)  Härlig Progrock.
4. Mårran ¾. (2014)  Blues Rock Ala November & Trettioåriga Kriget.
5. Mount Salem – Endless Female Psychadelic Doomrock (2014)
6. King Crimson - In The Court Of The Crimson King. Fantastisk platta.
7, Kebnekajse – Kebnekajse 2009. Deras starkaste comeback å starkaste
skiva på länge.
 
Ja det var väl allt jag hade. Tack för mig och jag hoppas som sagt att
du kommer att fortsätta med bloggandet. Jag ser fram emot att få följa
med på den resan.
 
Tack för mig och  We're lost children of the sea.
Ha en bra vecka och kväll.
 
Hälsningar Reber ”Rebban” Ali.

Joakim:
Hej.
"Joakim på Gymmet" här.
Tack för en massa goa musik tips, både via bloggen och Live.
Ser fram emot Close-up båten och Gym med trevligt musik snack.
Hoppas Getaway blir bra, förra året regnade festivalen mer eller mindre bort, Behemoth var grymma dock.
Årets uppställning är ännu mer spännande än förra årets.
Fortsätt med Metalbloggen, den är guld.
Rock n Roll...


Christofer
Stort grattis på 5-års dagen! Må bloggen leva i någon form i minst 5 år till.

Jag kommer inte ihåg hur jag först hittade till detta eminenta ställe i cyberspace men minst ett besök om dagen är ett måste. För ofta så möts man av ett inlägg om någon intressant ny skiva eller kanske en tänkvärd text om diverse hård musik. Det är alltid lika spännande att skriva in "metalyze.blogspot.se" i browsern och se vad man möts av.

Favoritinlägg kan jag faktiskt inte komma på. Måste bero på den höga nivå som bloggen håller. :)

Nope, ingen träff i verkliga livet hittills. Tyvärr.

Om jag bara skall tipsa om en skiva under dom här 5 åren så får det bli en som jag vet att vi är oense om: Tribulation - The Formulas of Death. Håller fortfarande fast vid att det är förra årets klart bästa skiva och att du som inte uppskattar den går miste om en helt fantastisk musikupplevelse. 

Klart slut.

/Christofer
 
 
Gratulerar på Bemärkelsedagen!

Försöker besöka Metal bloggen minst en gång varannan vecka då andra åtaganden tar mycket tid.
  
Favoritinlägg under dessa 5 åren: Blogg i Fokus (probably the best blogg serie in the world) 
 
Intressant att se att visa saker av de jag såg när jag tittade djupt i spåkulan har besannas andra inte. QR spelar fortfarande inte klassisk QR metal trots Geoff Tate´s frånfälle och Sanctuary - The Year the sun died har fortfarande inte släppts. 
 
Har vi träffats i riktiga livet, och hur gick det till? 
Möjligtvis i onyktert tillstånd  på lokal, men inget jag kommer ihåg och kommer jag inte ihåg,  har det aldrig hänt. 
 
Skivtips just nu, eller under de senaste fem åren? Vilken platta har varit bäst under just denna tid? 
Senaste 5 åren: KISS - "Monster" är en stabilt album där bonus track: Right Here, Right Now är bäst! 
https://www.youtube.com/watch?v=aCuWWnDOeKU

Skivtips just nu: Butcher Babies - Goliath 79kr Ginza
Sångerskorna Growl/Clean ställer skåpet!

Kriminellt underskattade: Skineater - Dermal Harvest (stöd bandet och köp cd:n direkt från de 15$/107kr ink frakt http://skineatermerch.bigcartel.com/product/skineater-dermal-harvest-cd-2013 )

United
United, precis så heter en låt med Judas Priest och några av textraderna går så här: ”United we stand
United we never shall fall.
Och är det något som kan få oss människor förenade under en och samma fana så är det väl musiken?
Att stå där i publikhavet med flera tusen till och bara njuta av samma sak,  just då är vi förenade.
Musik är också ett språk som alla förstår utan att ha massa tolkar för det är ju det universella språket som alla talar och förstår.
Inom hårdrocken är det också mer än så,  det är en livsstil som vi alla känner starkt för och alla saker man kan diskutera och nörda kring är oändliga.
Hur många och vilka grupper man sett, vilka skivor man tycker är bäst och vilka grupper som är bra, ja det finns igen ände!
Till slut kommer låtarna på och så sitter där helt plötsligt med vänner eller helt främmande människor omkring dig och sjunger med.
Visst är det fantastiskt?!

Att vi hårdrockare är som en enda stor familj ser man runt om i världen hela tiden, det är aldrig om sällan bråk på konserter eller festivaler.
Ser vi någon falla så hjälper vi upp människan i fråga, allsången kan vi alla med händerna upp till skyn för att visa vår tillhörighet.

Hårdrockare är förstående och lojala människor som förenas under metal flaggan.
Jag brukar säga att hårdrockare är inget man blir, utan det föds man till.
Hur mycket sanning det är i det vet jag inte men jag tror ändå att lite så är det nog,  man vaknar liksom inte upp en morgon och säger:  ”Nä, nu ska jag bli hårdrockare”,  för innerst inne har du varit det hela tiden.
 Alla har vi vår resa i denna musikens värld och det är alltid lika spännande att höra hur folk hittat hem till denna stora familj, och att få dela med sig av sin egen är minst lika kul.

Och att nu får man vara med i Metallbloggens  5 års jubelium är en ära så klart.
Efter som jag vet att citat uppskattas av Metalbloggen minst lika mycket som hos mig så låter jag dessa textrader från Saxon låten ”
Denim And Leather” avsluta:

Where were you in '79 when the dam began to burst.
Did you check us out down at the local show.
Were you wearing denim, wearing leather.
Did you run down to the front.
Did you queue for your ticket through the ice and snow.
Tack för att jag fick vara med och länge leve Hårdrocken!

STORT TACK TILL ER ALLA LÄSARE,  DET HÄR HAR VARIT FEM FANTASTISKT ROLIGA ÅR!

 

5 kommentarer:

  1. Fan va trevligt att läsa orden om dig och din blogg, håller med. Du gör och har gjort ett grymt jobb under åren.

    Hoppas det går bra med dina framtida projekt och tack ännu en gång för att man fick vara ,ed på ett hörn i detta underbara firande!!

    SvaraRadera
  2. Grattis från ytterligare en daglig besökare. Bloggen har givit mig massa skivtips och tänkvärd läsning
    Hoppas det nya samarbetet blir minst lika lyckat

    SvaraRadera
  3. Grattis! Alltid lika kul att titta in här :D

    SvaraRadera
  4. Ett sent grattis, men bättre sent än aldrig

    SvaraRadera