Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 21 maj 2010

Veckans Tips: Memento Mori "Rhymes Of Lunacy"



Veckans Tips den här gången är en riktig klassiker - men en sån som glidit under radarn på de flesta. Faktum är att bilden till höger anges som cover på de felsta reultaten man får vid en sökning i Google, men... så ser den inte ut! Fronten ser ut såhär, men det hittar jag fanken ingen vettig bild på, inte en av hyffsad storlek i alla fall...


Det är dessutom lite konstigt, för det här är inget annat än en supergrupp. Messiah Marcolin på sång, Mike Wead och Nikkey Argento på gitarr, Marty Marten på bas och Snowy Shaw på trumpallen - det säger sig självt att det här borde varit vida spritt. Som tur är får du chansen nu, för det här är en skiva du bör kolla in.

Musiken är metal med inslag av doom (eller, det kanske mest är för att Messiah även sjungit i Candlemass som jag tänker doom, gör en egen bedömning!). Låtmaterialet är extremt starkt, och från inledande "The Rhyme" och "The Seeds Of Hatred" så är det fest hela vägen till avslutande "The Monolith".
Däremellan hinner vi med "The Caravan Of Souls", en cover på gamla MSG's örhänge "Lost Horizon", "When Nothing Remains"... en ren fest, med andra ord!

Faktum är att Rebellängeln ska sluta babbla om hur bra den här plattan är nu.
Kolla in den själv istället. Den finns här!

4 kommentarer:

  1. HAHAHAHAHAHA!!! Det har blivit min uppgift att grusa sånt här för dig:-)...Även denna skiva finns på Spotify.

    SvaraRadera
  2. Nä?Vafan, jag är verkligen USEL på det där med Spotify? :)

    Men du, Jonte. Får man då fråga två saker... 1) vad heter länken så den kan klistras in, och 2) vad tycker du om tipset?

    Och.
    Nästa vecka. DÅ... ;-)

    SvaraRadera
  3. Haha. Här kommer spotifylänken: http://open.spotify.com/album/5QOYpe7kRp6eUBuH9GXvvB

    Vad gäller skivan så måste jag krypa till korset och erkänna att jag aldrig hört den. Idag har jag snöat totalt in på Hellacopters men ska ge den en chans imorn. To be continued...

    SvaraRadera
  4. Sådär, nu har jag lyssnat. tyvärr inte min grej. Men gillar man Candlemass - vilket jag inte gör - så gillar man det här kan jag tänka mig.

    SvaraRadera