Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 17 juli 2013

Varg Vikernes

Aftonbladet rapporterar att Burzum-kände Varg Vikernes har gripits i sitt nuvarande hemland Frankrike. Han ska, enligt utsago, ha gjort sig skyldig till det fasansfulla brottet att ha kamouflagemålat sina bilar och bett sin hustru att, med giltig licens, köpa fyra stycken handeldvapen av liten kaliber.
Man har gripit honom eftersom man är rädd att han ska ställa till med en massaker, och när det gäller terrorism så "måste man agera i förväg".
Fascinerande.
Det är alltså dags att gripa halva USA, om detta är kriterierna.

Förstå mig rätt - Varg Vikernes är rätt långt från your ordinary man.
Han är extermhöger och en dömd mördare.
Personligen har jag inte fastnat för hans musik (vilket väl kanske kan bero lika mycket på att jag nog inte gett Burzum den där odelade uppmärksamheten som kanske behövs, "Filosofem" dyker ju upp titt som tätt på listan över de där skivorna som egentligen måste finnas i en skivhylla...), men man kan inte neka till att kar'ln är ett exemplar med mångfacetterad yta.
Ändå.

Jag kan inte förlika mig med att människor ska gripas så pass lätt.

Nej, jag har förstås inte alla fakta i målet, men... några varningsklockor ringer, tycker jag.
Fråga dig själv om en kamouflagemålad bil sticker ut MER eller MINDRE i en stad, till exempel.
Eller om du skulle köpa ett knippe gevär av kaliber .22 om du ville åstadkomma en massaker.
Eller om en person som mottagit ett av Breviks manifest men uttalat att man var mot det och hatar den mannen för vad han gjorde mot det norska folket, samtidigt som du inte direkt är känd för att ljuga eller skräda orden om du blir tillfrågad om dina åsikter via en av pressens representanter.

Jag vet inte jag.
Det verkar lite skumt.

Om jag nu vore en galning som ville åsamka skada så skulle jag hålla låg profil.
Skapa någon form av massförstörelsevapen i form av en bomb eller liknande.
"kamouflera" mina fordon som en alldeles vanlig jäkla Volvo (eller Renault, antar jag, om man är i Frankrike).
Köpa mina vapen på svarta marknaden.

EDIT: nu rapporterar såväl Aftonbladet som Expressen att Varg har släppts. Han kommer (med rätta) att åtalas för hets mot folkgrupp för det han skrivit och uttryckt, men eftersom han köpt alla vapen legalt kan man ju helt enkelt inte göra något.
Man undrar ju vilka rättigheter man har som medborgare egentligen.
Jasså, du ville köpa vapen med din vapenlicens? Då tar vi dig! Dumheter..
Våga vägra att ge ut själva licensen då, om det nu är en skum person... Hur som, det var det på den här bloggen. Nu lägger jag ner kollen på Varg Vikernes, om inget märkvärdigt händer!

Nåväl - med det sagt, låt oss prata lite om musik.
Vilket är egentligen det bästa franska bandet just nu?
Alcest, Deathspell Omega eller Gojira?

8 kommentarer:

  1. Bästa franska just nu? Hmm...vet faktiskt inte. Men jag vet att Yyrkoon var riktigt jäkla bra innan dom lade ner verksamheten.

    SvaraRadera
  2. Necrowretch är ett av de hetaste franska namnen enligt mig. Bästa debuten på länge.

    SvaraRadera
  3. Järnbrallan -> Ja, NECROWRETCH drog ju jubel från kritikerkåren i våras och ligger på min lista med "band och skivor att kolla". Läge att knuffa dem högst på listan, kanske?

    SvaraRadera
  4. varg vikensen är min idol.dels för att brände kyrkor.burzum och bathory är en av mina favorit black metal band.dem du nämde är rätt tråkiga :)

    SvaraRadera
  5. Gorod också förresten, riktigt jävla bra. Och Trepalium.

    SvaraRadera
  6. Lustigt...! sitter och lyssnar på just Gojira medans jag läser detta inlägg! Vad är oddsen på det? Gojira på Getaway blir ett måste.

    SvaraRadera
  7. Diamond -> Försvinnande små. Coolt, även om du nog hellre vunnit på Lotto.
    Frågan kvarstår dock: vilken grupp tycker du är bäst? (politikersvar med slingrande sätt räcker inte här!)

    SvaraRadera