Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 6 juli 2013

Äntligen: vettiga in ear-lurar!

Jag har letat.
Och letat.
Så, när mina a-Jay's gick sönder (som vanligt, ena sidan tappar ljudet) i samband med att jag åkte till Metallsvenskan i Örebro och jag knatade in på Teknikmagasinet i Centralen så kanske lösningen uppenbarade sig.
Ett par vettiga in ear-lurar!

Det är ju lurigt (hahahaha) det där, att man inte får prova innan man köper.
Passform är nämligen lika viktigt som ljudet, tycker jag, när det kommer till just sådana lurar. De ska sitta bekvämt under lång tid, utan att trilla ur eller tappa i ljudkvalitet för att de måste tryckas in i örat.
Pioneer  SE-Cl541.

Jag har nu testat dem rätt hårt, och passformen är bland det bästa jag varit med om. Bekväma. Luftiga. Sköna - utan att ge avkall på ljud.

Har testat med svängig organisk rock som Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" eller nyare Graveyard "Lights Out". Check på det.

Smutsig sludge i form av Rwake? Yes, funkar bra.

Extremare musik i form av köttig döds från Bloodbath eller elak black metal från Funeral Mist? Absolut, det funkar fint det med.

Det känns som om man kan rada upp modern metal modell Gojira, tung goth av modell Deathstars eller fuzzig stoner från exempelvis Gozu och det spelar ingen roll - allt låter bra.
Inte perfekt, men ändå väldigt bra.

Jag är nöjd. Mycket nöjd. Hoppas de håller bara...

Nu ska jag bara fortsätta med att försöka hitta ett par bra lurar att springa med. Har provat lite olika där, Sennheiser med båge bakom huvudet, Phillips med bygel över örat - men ingen känns klockren, speciellt inte om man betänker att jag vill kunna springa även på vintern med mössa över.

Men kanske har du något tips?

3 kommentarer:

  1. Låter riktigt najs. Jag kan tyvärr inte ha in-ear då mina öron är felkonstruerade på något sätt. Men så länge musiken är bra så funkar det finfint med "vanliga" lurar.

    SvaraRadera
  2. Jag måste ha in-ear eftersom jag mest lyssnar på musik under arbetstid. Då är det inte det bästa att ha stora klumpiga lock över öronen. Har provat otaliga varianter - de flesta med en eller flera brister men alla köpta på de vanliga stora teknikkedjorna.

    Så en dag i Stockholm går jag förbi och ser Lars Bengtsson Ljud/Video på St Eriksplan och bestämmer mig för att göra slag i saken och bemötandet är fantastiskt bra. Går därifrån 990:- fattigare men med ett par lurar, AKG Harman K375 som jag är mycket nöjd med.

    Men det viktiga har jag inte kommit till, här är en butik där jag får prova lurarna i förväg så att jag ska gilla både ljud och passform. Detta med den utrustning och den musik jag själv använder och föredrar. Dessutom har jag två års garanti på dem. Se till att alltid prova innan ni köper. Det är alltid det som varit det stora gisslet för min del - man måste köpa lurarna för att få veta hur de sitter och vilket ljud de kan reproducera. Men aldrig mera :)

    SvaraRadera
  3. Daniel -> Suveränt. Då ska jag ramla in på Lars Begntson nästa gång jag passerar, vilket blir praktiskt nog när jag ska gadda mig nästa gång. Kul!

    SvaraRadera