Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 7 juli 2013

Strip Club Music

Porrchock porrchock!
Metalbloggen skriver om snusk!

Eller.
kanske inte så mycket.
Men grejen var att jag reflekterade på en sak när jag kollade TV häromkvällen. Inte på porr, men väl ett avsnitt i den här serien:
The Unit.
Bra serie, tycker jag, som handlar om en hemlig specialstyrka samt deras familjer på hemmaplan. 
Och i ett av avsnitten tvingas den nye killens hustru att söka ett jobb som säljare/indrivare/marknadsförare på en radiostation, där hennes initiering består av att hon ska driva in en obetald faktura från den lokala strippklubben. Hon lyckas (förstås, det är en amerikansk serie och där lyckas folk med sina tester..), och det jag reflekterar över är att det är så där otroligt klyschigt när det gäller scenen från strippklubben.
jag har själv inte varit på någon sån klassisk amerikansk strippklubb och går då förstås enbart på de otaliga filmscener som innehåller en sådan, men en sak undrar jag:

Spelas det någon annan musik, nånsin, än Mötley Crüe generellt och då "Girls Girls Girls" specifikt? Och, som en följdfråga - beror det på bandets image eller på att Vince Neil ser ut som en uppblåsbar Barbara på bilden nedan?
Tänk att ett band kan erövra en sån ställning i ett land (USA!) att man liksom by default associeras med strippor och dekadens.  Man är ju en defactostandard.
Ganska fascinerande, och min slutliga fråga är egentligen denna:

Vilket band är vår svenska motsvarighet?
Vilka skulle vara soundtracket i en scen från en svensk strippklubb (nä, jag har nog faktiskt aldrig varit på en sån heller när jag tänker efter)?

Hardcore Superstar?
Europe?
Marduk?

1 kommentar:

  1. Electric Boys - All Lips N' Hips var och är en hit på klassiska amerikansk strippklubbar. Warrant´s - "Cherry Pie" är väl en klassiker på dessa etablissemang.Musikvideon till Motley Crue´s "Girls,Girls,Girls" är inspelad på strippcluben Crazy Girls som ligger på en tvärgata till sunset boulevard. Något av ett kändishak du kan stötta på allt från David Lee Roth till Glen Benton Deicide. Förrutom den klassiska eightes metal med Crue i spetsen spelas det även White/Rob Zombie, Rammstein och liknande. Ser fram emot en rapport från de svenska strippklubbarna av skjutjärnsreportern Chief Rebel Angel.

    SvaraRadera