Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 20 juli 2013

Ingång till Rush sökes

Vänner - nu ska undertecknad lägga korten på bordet:
jag har egentligen aldrig lyssnat på Rush.

Hört dem, aldrig LYSSNAT.
Av någon märklig anledning så har de inte varit en del av den musikaliska dieten, men det är liksom dags att ändra på det nu, och därför vill jag ha er hjälp med rätt ingång.
Var börjar man?

Förstår jag en del av kompisarna rätt så är denna platta given som en i raden:
Min fråga är dock - ska man alls börja med en studioplatta?
Eller en liveskiva?

Ingång till ett livslångt beroende av Rush sökes!

17 kommentarer:

  1. Jag började med deras stora hit-platta Moving Pictures och letade mig både framåt och bakåt i diskografin efter det. Både Rushs 70-tal och 80-tal (90-talet har jag inte brytt mig om än) har mycket gott att upptäcka men mest utdelning får du, enligt mig, om du rör dig mot 70-talet via grymma plattor som Permanent Waves och A Farewell to Kings. 2112 är en klassisk och bra platta men långtifrån deras bästa tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Instämmer med Christofer: Moving Pictures är en väldigt lämplig skiva att börja med. 2112 är svinbra, men en skiva som man bör ge tid. En liveplatta som är sjukt värd att kolla in är 2011 års Timemachine.

    SvaraRadera
  3. 2112 är ett epos utan dess like. Vill du ha en riktigt bra Liveplatta, satsa på "All The World's a Stage". Förutom 2112 som studio så lyssna på alla skivor innan den och den efterkommande "Farwell To Kings". Gör sedan blandade nedslag i det nyare materialet. Glöm absolut inte senaste plattan som är riktigt trevlig.

    SvaraRadera
  4. Så, för att sammanfatta hur jag borde starta: "Moving Pictures", en av liveskivorna som nämns och om det ger smak "2112"? (därefter vidare, exempelvis med "Farewell To Kings")
    Är det rätt uppfattat?

    Följdfråga: tillfälle och humör? Hörlurar eller stereo?

    SvaraRadera
  5. Låter som en alldeles utmärkt väg att gå.

    Och jag tycker att Rush passar vid dom flesta tillfällen faktiskt. Både i lurar och via högtalare.

    SvaraRadera
  6. Inte liveskivor enligt mig. Börja med Moving Pictures och sedan är det bara att gå bakåt och sedan lite framåt. Några av mina favoriter är faktiskt senare skivor som tex Roll the Bones.

    Se även dokumentären om bandet, Beyond the lighted stage, den är fantastisk och fick mig att nästan missa tåget till Berlin för några år sedan.

    SvaraRadera
  7. Roll the bones ey? Har inte vågat ta mig ann del delen av diskografin än (typ Hold your fire fram till "comebacken" med Vapor Trails.), nog dags att göra det nu.

    SvaraRadera
  8. Jarno -> Varför inte liveskivor? Bra tips på dokumentären!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är bättre att känna till låtarna innan man tar sig an dom. I min mening är Rush också ett albumband.

      Radera
  9. Här är en tracklisting som jag skulle kunna rekommendera. Varning för att det mest är de mer kända spåren. :-) Vi kör gammalt till nyare..

    "Finding My Way"
    "Working Man"
    Hela Fly By Night Skivan :-)
    "Bastille Day"
    "Lakeside Park"
    Det är nu det blir lite Pyssligt när vi kommer till 2112. Börja kanske med några spår från sidan 2 innan du ger dig på just 2112.
    "A Passage to Bangkok"
    "The Twilight Zone"
    "2112"
    "Xanadu"
    "Closer To The Heart"
    "Cygnus X-1 Book II: Hemispheres"
    "The Spirit of Radio"
    "Tom Sawyer"
    "Limelight"
    "Witch hunt"
    "Roll The Bones"

    Rena best of skivan. :-) Men har du inte blivit nyfiken på mer vid det här laget är det nog kört. :-) Men framför allt är de tidigare skivorna väl värda att lyssnas på i sin helhet.

    SvaraRadera
  10. Moving Pictures är en riktigt bra början, Rush är ett band som verkligen fingrat lite här och där, föredrar nog 70 talet, men visst halkar det på en och annan 80 eller 90 talare i mellan åt. Även nyare material funkar fint.
    Men kan utlova en intressant resa med massor av go musik att upptäcka.

    SvaraRadera
  11. Min ingång till Rush var dvd-versionen av "Rush in Rio". Grymma versioner av exempelvis Trees, Roll The Bones, Bravado och The Pass banade väg för mitt nutida beroende. Två skivor som jag ofta återkommer till är Grace Under Pressure och Counterparts. Senaste skivan är inte dum heller.

    SvaraRadera
  12. Gnagelram: Ja Grace Under Pressure är riktigt bra. Gillar även Signals och Power Windows vilka ju också är del av Rushs keyboardtunga period som så många verkar tycka illa om.

    Counterparts har jag faktiskt aldrig lyssnat på men jag lär väl komma dit förr eller senare nu när jag beställt både Hold your fire och Roll the bones och kommit en bit mot den i diskografin.

    SvaraRadera
  13. ...RUSH är bra billigt om man kollar lite bakåt. Beställde "Moving Pictures", "Fly By Night" och "Farewell To Kings" för typ 50 pix stycket. Hoppas de hinner fram fort som ögat eftersom jag åker till Grekland på en vecka snart...

    SvaraRadera
  14. Många nämner Moving Pictures ,och det av en bra orsak. Skulle också hel-hjärtat rekommendera den....Bra köp f.ö.

    mvh
    CrazyFromTheHeat

    SvaraRadera
  15. CrazyFromTheHeat -> Kanon, låter betryggande. Välkommen, förresten!

    SvaraRadera
  16. :D Tackar tackar..!

    mvh
    CrazyFromTheHeat

    SvaraRadera