Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 11 mars 2010

Recension: Jupiter Society "Terraform"


Söker du svulstig musik som gjord för hörlurar, gärna liggandes på rygg i ett nedsläckt rum?
Gillar du bra sång, dynamiska låtstrukturer och konceptalbum?
Sluta leta - Jupiter Society "Terraform" är svaret!
Detta är andra given från kaptenen Carl Westholms besättning, men den första jag bekantar mig med, och det är en giv som andas kvalitet rakt igenom. Musiken är byggd nästan som en rockopera, och genremässigt har jag lite svårt att placera verket. Det låter inte likt Coheed & Cambria alls, men jag kan aldrig skaka av mig känslan av att du som gillar just dem antagligen gillar det här också. Redan från första låten "New Universe" sätts standarden med känslosamma inledningspartier och episka refränger. Herr Westholm hanterar keyboards som vanligt, och har med sig en hel del av Sveriges rockkändisar i olika roller och omfattning. Att basen trakteras av en viss Leif Edling garanterar exempelvis föredömlig tyngd, men det som verkligen står ut på den här skivan är sången.
Mats Levén, Nils Eriksson och Öivin Tronstad, och alla gör ett helt fenomenalt jobb. Medan du läser detta rekommenderar jag att du surfar in på projektets hemsida, och öppnar låten "Rescue And Ressurection" (den ligger lite till höger som en mp3:a). Stycket som kommer mellan 3:30 och 4:00 på originallåten (runt 0:45 till 1:15 på provsmakningsfilen på hemsidan) fick håret på hela kroppen att resa sig rakt ut första gången jag hörde det. Helt tagen spolade jag tillbaka och höjde volymen igen - samma effekt! Just där är det Öivin Tronstad, men det finns gott om riktigt bra partier på hela plattan, och samverkan mellan musikens dynamik och sången är grymt bra hela tiden.
Låtmässigt så är inledningen på skivan bäst, nämnda "New Universe" och "Rescue And Ressurection" är fantastiska i all sin svulstiga prakt, men även "Cranial Implant" och "Siren Song/Black Hole" är bra. Dessutom avslutas hela skivan med en låt som kanske har en av årets bästa titlar; "Beyond These Walls You Are Not My Master" heter den. Tyvärr är titeln aningen bättre än själva låten, men ändå!
Du hittar plattan här på Record Heaven, och hemsidan bjuder som tidigare nämnts på en del lyssning samt intressant information. Gillade du rockoperan Nostradamus från Nikolo Kotsev så ska du absolut kolla in även detta!
Bästa Spår: "Rescue And Ressurection"
Betyget blir "bra", men helt klart har den här skivan sådana höjdpunkter och ett sådant djup att det är mycket möjligt att den kommer växa till sig under åren...
Jupiter Society "Terraform" - 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar