Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 17 maj 2013

Veckans Tips: Immolation "Majesty And Decay"

Ja, det är rätt.
Förra veckan hade vi en ilsken platta med dödsmetall som Veckans Tips (Vallenfyre!), och det blir samma sak den här gången. Variation?
Nä.
Bra plattor?
Ja!
Amerikanska Immolation är i blickfånget denna gång, med sin skiva "Majesty And Decay" från våren 2010, en skiva och ett band jag hade prick ingen koll på innan den landade som recensionspromo och jag fick glädjen att skriva om den för Werocks räkning. Redan när jag skrev recensionen så tänkte jag nog att detta skulle jag spara som Veckans Tips någon gång, och varför inte bränna av det nu - när lusten faller på?
Här har vi nämligen något som man kanske skulle kunna kalla för "stridsvagnsmetal".
Alltså, dödsmetall som både kan vara snabb och tung, men som aldrig viker från sin bana. Det finns i grunden en ram i alla låtar - oavsett om det nu serveras blastbeats eller svintunga nackbrytarpartier - som gör att man alltid marscherar i takt.
Ordnung must sein, på tyska.
Fall in i ledet, på svenska.
Obey, på engelska.

"Majesty And Decay" öppnar med ett kort intro innan man släpper loss "The Purge", "A Token Of Malice", "Majesty And Decay" och "Divine Code".
Kvar står ändå episka spår som "A Thundering Consequence", "The Comfort Of Cowards" och topplåten "A Glorious Epoch", skivans bästa låt.
Jo, man tänker på Bolt Thrower mer än en gång under det att man spelar den här plattan.
Jo, man vill spela lufttrummor, luftgitarr och generellt bryta sönder saker när man spelar den här plattan.
Jo, det är ruggigt bra dödsmetall som serveras. Som sig bör när det är tal om Veckans Tips... Immolation är ett band du bör kolla upp om du gillar referenserna och inte har koll sen tidigare. "Majesty And Decay" är en skiva du bör kolla nästan oavsett, tycker jag. Bandet är ju dessutom rykande heta med efterföljaren som har release nu i maj, och man kan dessutom lyssna på EP'n "Providence" här om man vill höra vad bandet har för ammunition...

1 kommentar:

  1. Bästa plattan 2010. Har inte lyssnat in mig tillräckligt på nya Kingdom of Conspiracy, så än så länge är Majesty and Decay fortfarande det bästa Immolation släppt under 10-talet.

    SvaraRadera