Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 24 januari 2010

Live: Testament "Live In London"


Testament är ett av de där banden som alltid haft rätt bra med cred bland både fans & kritiker, men ändå aldrig slagit igenom till att bli superstjärnor a la Metallica. De har en lång discografi bakom sig, och en av de hårdaste frontmännen i metalvärlden - Chuck Billy. Denna gång ger bloggen er ett riktigt skönt Livetips via grymma plattan "Live In London", Testament i högform!
Från första start får vi en taggad version av "The Preacher", och sen kommer riffmackorna på rad. Fokus ligger på relativt tidigt material, vilket innebär att bandet serverar grymma versioner av klassiker som "Souls of Black", "Into The Pit", "Practice What You Preach", "The Legion" "Over the Wall", "Raging Waters" och förstås "Disciples of the Watch".
Ljudet är genomgående bra, och personligen gillar jag främst hur Billys stämma verkligen känns i kroppen om den här plattan spelas på hög volym - det ger en närvarokänsla som är fenomenal, och utan att ens ha kollat på den DVD som finns av denna spelning så kan man se hela klabbet framför sig om man blundar i soffan. Det är bra livematerial!
Vill du förtjusas av bra låtar med klös, bra sång och sköna riff? Kolla in den här plattan, det är faktiskt en av de där livealbumen du behöver ha. Testament, "Live In London".

4 kommentarer:

  1. Det är ju märkligt vilken status det här bandet har. Till exempel fick jag tag i ett ex av den här live-cd för tio spänn på Ginza för nåt år sen. Ännu längre tillbaka vet jag att jag sett bandet live i Skellefteå, på den lilla scenen mitt på dan under festivalen nån gång i början på 2000-talet. Det var väl ett 100-tal i publiken, någon annan som var där? Nån som vet när det var?

    SvaraRadera
  2. Helt sjukt faktiskt, när man tänker på det. Jag vet nog ingen som INTE tycker Testament är bra, ändå har de härjat runt på varenda bakgård som finns, känns det som.
    Skumt...

    SvaraRadera
  3. Pargus: Jag såg bandet i Gävle och det borde ju nästan varit samma turné, har väl inte gjort speciellt många landetrunt turneér vad jag minns, kan det ha varit typ 2004-2005? Verkar dock stört omöjligt att få se dem som headliner i svedala numer, De var ju förband till Judas ganska nyligen men det lät som väntat skit. Har alltid undrat varför inte förbanden kan få använda samma ljudanläggning som huvudakten, rädd för att bli spelade av scenen eller vad???
    Ett av världens mest underskattade band är de ju helt klart, fick jag välja mellan Metallica i Globen & Testament på Klubben kan ni ju gissa vad jag skulle välja:)
    Det är även närvaroplikt på DVD:n på denna spelning, en av de bättre i samlingen!

    SvaraRadera
  4. Hm, hela hårdrocken led ju ett tag av helt uselt publikunderlag.
    Vi som kommer från Sveriges byhålor minns ju att legender som Manowar, Dio och Motorhead faktiskt har spelat på de mest bisarra ställen.
    Typ Arcushallen i Luelå.
    Eller lilla festivalscenen i Skellefteå, när det gäller Testament.

    Fan, jag skulle faktiskt vilja att nån skrev en biografi om just Testament. Det vore nog skön bondvischeromantik och gräsrotspoesi, tror jag!

    SvaraRadera