Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 14 januari 2011

Veckans Tips: Gojira "The Way Of All Flesh"


Det tar ungefär 15 sekunder av inledande "Oroborus" för att man ska förstå att det man hör är något alldeles eget.
Drivet och det lite udda gitarrspelet som genomsyrar den här skivan är någonting som jag hävdar knappt går att återfinna hos någon annan akt!
Fransmännen Gojiras säregna mix av klassisk metal, döds och industri är en skiva som verkligen tilltalar såväl hjärna som hjärta.
Det är intelligent, och den här skivan tillhörde en av mina absoluta favoriter för "årskullen" 2008. Den har dessutom växt rejält sen dess, antagligen till stor del beroende på att den har riktigt bra ljud. Producerad av bandets låtskrivare, frontman och kreativa hjärna Joseph "Joe" Duplanter så är detta en av de där skivorna jag plockar fram när jag vill lyssna på hård och brutal musik som fortfarande ger en hifiupplevelse. Riktigt bra!
Låtmässigt finns här sinnrika riff och grymma energiknippen som "Toxic Garbage Island" och "Esoteric Surgery", likväl som fantastiska "Wolf Down The Earth".
På många platser kallas detta för dödsmetal, men jag vet inte varför. Sången är delvis skrik, men jag tycker inte att det är growl alls - och på det hela taget så är det här en skiva som har en förmåga att dra in lyssnaren i en stundtals nästan hypnotisk struktur. Det är en skiva och ett band med en helt egen röst.
In alles en mycket god start på Veckans Tips året 2011.
Du hittar bandet på MySpace här, samt hela härligheten på Spotify. Hugg in!

6 kommentarer:

  1. En bra platta. Framförallt textmässigt så skiljer den ju sig från de traditionella ämnena inom dödsmetallen.

    SvaraRadera
  2. Lyssna lite på Gojira ett tag men sen tröttna jag.
    3vlig Fredag!

    SvaraRadera
  3. Ekologiskt medveten metal kallar jag det för! Väldigt bra och jag håller med i din recension. Däremot finner jag mig själv inte tid att lyssna på skivan. Ska nog ta och göra det nu bara för att du skrev om den.

    SvaraRadera
  4. Har tänkt att börja lyssna på dom ett tag men det blir aldrig av, dock så har dom ett av världens snyggaste omslag på "From mars to sirius"

    SvaraRadera
  5. Tom > Bra benämning!
    Woods > Dags att börja.... NU!
    Grim > Tja...så är det ibland!

    SvaraRadera
  6. Mycket bra platta. Såg Gojira live med IN FLAMES 2008 och minns att Sonic Syndicate, som förbandade på turnén, förvånat konstaterade att Gojira-killarna föredrog att ligga i kojerna och läsa böcker(!) isället för att festa vid varje tillfälle...
    Konstigt fôlk ;)

    SvaraRadera