Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 1 januari 2011

2011 - en koll i kristallkulan

Ett nytt år är här. Alltid en ganska skön känsla att vända blad, tycker jag. Egentligen är dte väl ingen större skillnad på igår och idag, men lik försbaskat känns det som om man börjar lite på nytt.
Egentligen hade jag tänkt skriva en Lördagslyx idag, en lång historia om skivorna utanför Topp 10-listan, men det blir inget med det idag. Dels har jag inte haft tid, och dels vill jag inte avslöja för mycket för den kommande Hårdrockskvällen som går av stapeln på Trettondagsafton.

Så, istället kommer en enkel koll i kristallkulan över kommande år.
2011. Så här blir det:

  • Färjestad vinner SM-guld i ishockey. Tyvärr.
  • Jag fullföljer min begynnande kärleksaffär med japansk whisky och går som vanligt i sådana fall fullständigt överstyr.
  • Min hustru har en deal med mig om hur många skivor som kommer med posten på ett år. Hon har sagt fler än 100, jag är tveksam. 2011 ska vi räkna... och hon vinner antagligen.
  • Opeths kommande skiva sparkar stjärt och dominerar hela året.
  • Metalbloggen uppdateras mindre frekvent. Nytt jobb och ännu ett barn gör att den får stå tillbaka. Det kompenseras av fler långa inlägg av modellen Tvekamper och Lördagslyx.
  • Festivalsommaren 2011 blir något i hästväg, med både bra arrangemang och bra utbud. Jag missar dem allihopa.
  • Sonisphere återkommer till Stockholm under augusti. Det regnar, i år igen.
  • Soundgarden tar steget hela vägen ut och släpper en skiva med bara nytt material. Den är betydligt sämre än vad fansen hoppas på, men säljer ändå ruggigt bra.
  • Jorn släpper 3 skivor, alla halvt genomarbetade men med bra sång.
  • Sommaren blir lika het som förra året. Jag grillar så mycket att grannarna ber mig sluta.
  • Skivåret 2011 blir fenomenalt bra, och band som Primordial och The Haunted överträffar sig själv. Tyvärr hjälper inte det, och i slutet av året aviserar boysen att man istället kommer att fokusera på att skriva nytt material till en platta med At The Gates.
  • Jag svamlar.
  • Tom S gör comeback som skribent för Werock, och lyfter siten ett tag.
  • Power metal får ett stort år och blir det nya svart. Alla vill vara Helloween, och när bandet bestämmer sig för att dra på turné med en viss Kiske bakom mikrofonen blir folk lyriska.
  • Jag besöker Gotland för första gången i mitt liv. Det visar sig inte vara något för mig.
  • Skellefteå AIK's första isträning drar lika mer folk än första hemmamatchen. Fansen klagar på att laget verkar svagt innan säsongen drar igång, ledningen svarar att juniorerna är bra, och när serien är halvvägs spelad så visar det sig förstås att ledningen har rätt. Det är i slutspelet som fansens farhågor visar sig, och laget åker ur för tidigt. Igen.

Ja. Så blir det.

Nu ska jag istället finslipa min skiva till årets bästa kväll. Hårdrockskväll 2011. Hepp!

3 kommentarer:

  1. Bra lista, dock vet både du och jag att Djurgården vinner SM-guldet ;)

    SvaraRadera
  2. Du är inte realist. Björklöven vinner sm-guld!

    8)

    Gott nytt jävla år!

    SvaraRadera
  3. Fredrik, din rackare... klart de gör. Nästa decennium...

    SvaraRadera