Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 9 januari 2011

Live!: Dark Tranquillity "Where Death Is Most Alive"


Först ut för året i serien om liveskivor du bör förgylla din skivhylla med är en ganska ny sak. Den har redan recenserats på den här bloggen, och egentligen finns inte så mycket att tillägga förutom den recensionen.
Ja, förutom det här då.
GRATTIS, vilken fin liveskiva ni har påtat ihop, Dark Tranquillity!
Gillar man melodisk dödsmetall av light-modell så bilr det inte så mycket bättre än såhär.
Ljudet är riktigt bra, och känslan i livesammanhanget är helt fenomenal. Allsången är mäktig, bandet behärskar hela spelningen totalt och växlar mellan ösiga nummer som "The New Build" och svängiga stycken som "The Wonders At Your Feet". Hitsen ligger sen på rad som grädde på moset, och radar man upp dem efter varandra så inser man vilken enormt diger låtskatt bandet sitter på.
Skivan är från 2009, vilket gör att senaste given "We Are The Void" inte finns representerad alls, men i ärlighetens namn gör det inget. Det är närapå så att jag har svårt att peta något av de ingående låtvalen för låtar från "We Are the Void", så bra är spelningen som vi bjuds på.
För övrigt ska jag inte skriva så mycket mer, ni får kolla in recensionen istället, och förstå att den 5:a som delades ut då är lika gjuten nu.
Grum liveplatta - köp den genast!

2 kommentarer:

  1. Med tanke på hur katastrofal förra DVD-släppet var så skulle man tro att jag var överväldigad över denna. Faktum är att jag inte hunnit titta på konserten trots att jag fick den som julklapp förra (!) året. Jag har sett dokumentären men den lämnar inte mycket kvar att önska hos någon som redan har bra koll på hur scenen artade sig under 90-talet.

    SvaraRadera
  2. Tom: med förra året, menar du då egentligen 2009? 8)

    SvaraRadera