Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 2 maj 2014

Veckans Tips: Konkeror "The Abysmal Horizons"

Michiganbandet Konkeror har inte bara ett riktigt fult omslag på sin skiva "The Abysmal Horizons", man bryter också en barriär här på Metalbloggen.
Detta är första gången som jag skriver ett Veckans Tips utan att ha den fysiska skivan i min hand, och det ska bli spännande att se om så är fallet när detta väl publiceras.
Så här: texten du läser nu är skriven i månadsskiftet oktober/november 2013, och jag har köpt skivan från bandets bandcamp
Där står (stod?) att man får hem ett fysiskt exemplar av sin CD, men att det ingår en gratis nedladdning.
Jag har alltså laddat ner skivan och lyssnat sönder filerna (ni hör ju hur illa det låter, man kan säga att man spelar sönder en skiva - speciellt en vinyl - men inte en fil...) i väntan på att skivan ska anlända.
Det har den inte gjort, en tre veckor efter beställning, så det ska bli intressant att se om den har hunnit dyka upp när detta Veckans Tips avtäcks, alltså... nu.
Anledningen till att allt skrivs i förväg är då denna hemliga grej.
Den här plattan kommer att vara/var representerad på Hårdrockskväll 2014, men i min strävan efter att överraska folket så har jag hållit den hemlig och istället skrivit ett Veckans Tips i förväg.

Skivan är släppt 2012, och på den hittar man dödsthrash med progressiva inslag samt en så löjligt hög låtskrivarkompetens att man nästan baxnar.
Det var Metallbibliotekarierna som hade med gruppen på en Fredagslista, och efter att jag väl lagt rabarber på plattan så kan jag avslöja att jag strecklyssnade närapå 20 varv med den. Det är en av de starkaste upptäckter jag gjort på senare år, och anledningen är enkelt:
all spår är bra.

No fillers, just killers.
Från inledande furiösa "I, Monolithic" och ruggigt svängiga "Towers" till pärlor som titelspåret eller fantastiska "Creator/Destroyer" så är det här helt magiskt. Och då har man ändå kvar långa underbara "The Pillars Of Creation" samt alla andra höjdare.
8 låtar lång är skivan, och när detta skrivs har jag nog haft nästan alla dessa låtar som givna för Hårdrockskvällens begivenhet, lite beroende på när jag vill placera Konkeror.
Ska det få öppna min skiva för kvällen, eller avsluta?
Ligga i mitten som ett andningshål?
Det återstår att se, och jag inser också när detta skrivs att det blir lite kul att se hur det blev till slut.
Oavsett - den här skivan måste du ha om du gillar progressiv döds som har lång livskvalitet.

Bandet består av Eric Zwicker och Jake Plater på gitarr, Jeff Beuchamp på bas och sång samt Tobias Dennis på trummor, och är det något jag önskar så är det att detta band plockas upp ett riktigt stort bolag och ges chansen att slå igenom. De får väldigt gärna komma till Stockholm och lira, för övrigt, för det här skulle jag vilja se live.

Frågor på det?
Inga? Då så. In med dig och kolla skivan nu. "The Abysmal Horizons" av Konkeror är ett av de bästa tips du kommer få på länge!
 

2 kommentarer:

  1. Så det kan bli - sen detta skrevs har jag:
    1) fått skivan. Den är om möjligt än mer fantastisk med mer tid under bältet och kan vara en av de bästa upptäckterna av ny musik jag någonsin gjort(!)
    2) Börjat gilla omslaget.
    3) Bandet fått ge ut skivan "på riktigt", med nytt omslag och på iaf ett "riktigt" bolag
    4) valt låt sommar med Hårdrockskvällen. Det blev "Beyond The Abysmal Horizons", placerad just efter mitten i spelordning.
    5) Smittat och tipsat alla jag kan om plattan. Typ alla som gett den en chans kommer tillbaka och tackar samt ger tummen upp.

    Det hinner hända mycket på ett drygt halvår..!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera