Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 3 oktober 2009

Recension Jorn "Spirit Black"


Jorn Lande, den norske sångaren med den grymma rösten, kommer med fler album än någon annan i metallvärlden. Ja, känns det som i alla fall. "The Duke", "The Gathering", "Lonely Are the Brave" och nya "Spirit Black" är alla släppta mellan mitten av 2006 & mitten av 2009. Lägg till en liveplatta och en platta med covers så inser man att han sliter hårt.
Problemet för vår kära norske gutt är egentligen att han inte är tillräckligt bra låtskrivare för att hålla den produktionstakten. Kvaliteten har varit stadigt sjunkande, och faktum är att jag vill påstå följande: inget av spåren från nya "Spirit Black" skulle ha platsat på första sologiven "The Duke".
Visst beror det till viss del på att "The Duke" är en riktigt stark platta, men "Spirit Black" är farligt nära bottenbetyget här! Jörns grymma röst, en OK produktion och några låtar som håller måttet ("The Last Revolution" och "Rock and Roll Angel" till exempel) räddar betygstvåan, men det är inte mycket mer.
Jorn Lande - du har det i dig. Ta lite längre tid på dig att skriva låtar eller ta hjälp av folk (förslagsvis Magnus Karlsson som det funkade så bra med i samband med Allen/Lande-skivorna).
Och gör andra omslag, för allvarligt talat... vad är det på bilden? En kråka i kostym? Vafan?
Årets fulaste omslag!
Mer info om den norska rockern hittar du på: http://www.myspace.com/realjorn eller http://www.jornlande.com/
Bästa Spår: "Rock and Roll Angel"
Jorn "Spirit Black" - 2

3 kommentarer:

  1. Håller med dig här Chief. Jorn har inte alls nått upp till The Duke, som för övrigt var lysande, i sina senare releaser. Tycker att hans första skiva med Allen också är riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Själv tycker jag ganska mycket som du. Men jag tycker ändå att Spirit Black har några grymma låtar. Både Rock and Roll Angel som du nämner, men också City in Between, Below och Burn Your Flame är bra tycker jag. Dock ska erkännas att jag inte lyssnat på så mycket JORN. Jag har Lonely are the Brave och så har jag hört några andra låtar men thats about it.

    Känns dock som jag helt klart måste kolla upp den där The Duke nu!

    Cheers!

    SvaraRadera
  3. Välkommen, Mr MASA! Du ska absolut kolla upp The Duke, det är utan konkurrens det starkaste JORN klämt ur sig som soloartist.
    Gillar du den typen av metal så kan jag också rekommendera Spiritual Beggars "Demon" som varit Veckans Tips i oktober nån gång. Länken finns här: http://metalyze.blogspot.com/2009/10/veckans-tips-spiritual-beggars-demon.html

    Simma lugnt!

    SvaraRadera