Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 5 februari 2010

Det ljusnar!

Det ljusnar faktiskt ute, på mornarna.
Dämn, vad härligt!
Även om jag är norrlänning i hjärtat och Ståkkhålmare i boendet så är jag ganska less på mörkret nu. Snön är okej, mörkret är trist. Men nu ser man att himlen börjar få skimmer av dagens ljus redan vid 7-tiden. I like!

Och jag har lekt lite med min nya leksak, Spotify.
Förvånansvärt mycket som inte finns tillgängligt, tycker jag. Eller är det jag inte vet hur man ska leta? Som exempel verkar inte alla Mastodons album finnas, jag hittar inte mästerverket "Leviathan". Fel av mig?

Dessutom testas härmed det där med att dela ut en spellista.
Här har du Metalyze Test Music Extravaganza. Kommer ni åt den?

Om inte, vad behöver jag göra för att dela den?
Om ja - vassegod. Ett lämpligt soundtrack för en fredag! :)

5 kommentarer:

  1. Listan funkar... Mycket bra!

    Att alla artister inte finns får du nog skylla på skivbolagen och artisterna själva istället för på spotify... Själv kör jag oftast den egna musiken jag har i itunes, gillar inte reklamen på spotify... Men det blir även spotify, kanske dags för premium... men jag gillar ändå bäst att lyssna på skivor som jag har köpt... Jaja, vilket svammel det vart nu.

    SvaraRadera
  2. Visst saknas det en (hel) del musik i Spotifykatalogen, och det är ju ganska lätt att utbrista "men vafan, varför finns inte Metallica, Pink Floyd eller Beatles för!?". Eller Leviathan, för all del. Men tänk efter hur många band/artister/skivor du söker efter, som du faktiskt hittar och kan lyssna på utan problem. Jag vågar nästan påstå att den siffran förmodligen är ganska hög, trots allt.

    I nödfall brukar jag använda www.grooveshark.com, där om jag har förstått det rätt, användarna själva laddar upp all musik. Vilket leder till varierande kvalitet, frånvarande enskilda låtar och allmän oreda här och där, men som sagt, fungerar bra i nödfall.

    SvaraRadera
  3. Lenny & R2 - det är klart att ni har rätt, Spotify är ju briljant på så sätt. Gratis också, om man står ut med lite reklam. Perfekt att försöka lyssna på lite ny musik.

    Men nog är siffran ganska hög på saker som inte finns? Jag har nog kanske 50/50 på mina sökningar än så länge.

    Å andra sidan.
    Söker jag på det gemene man vill ha på Spotify först?
    Nä. Kanske inte.
    Men jag har sökt på och saknar (för att ge lite exempel förutom de ovan nämnda): Glorior Belli, Torture Division, Baroness, Big Business, Agent Steele, Khold. För att spontant rabbla några.
    Och egentligen är dte väl mest att jag inte kan ha med dem i spellistor som grämer mig. Jag kan ju alltid göra dem nedladdningsbara istället för att klaga.... :)

    SvaraRadera
  4. Som sagt, det är mycket som inte finns. Men ge det en vecka eller två, så kanske siffrorna är annorlunda.

    Sedan lägger de ju hela tiden till ny musik, det brukar handla om flera tusentals låtar varje gång. Även om det också försvinner lite skivor och låtar ibland. 5 låtar saknas just nu från mina playlists (nästan 200 låtar sammanlagt), men så är de ju flera månader gamla också.

    SvaraRadera
  5. Ja, det är mycket möjligt.
    Det är ju förövrigt en bra tjänst, och egentligen är ju också Premiumtjänsten tokbillig.
    99 bagis i månaden för fri musik?
    Sjukt prisvärt bara det, och fanns inte gratisversionen sp skulle det nog Premiumtjänsten i sig sälja som fan!

    SvaraRadera