Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 23 februari 2010

Recension: Astral Doors "Requiem of Time"



Astral Doors gör musik med Ronnie James Dio som förebild. Det minner om alla hans projekt - Rainbow, Black Sabbath & solokarriär - och precis som all sådan musik så innebär det att låtarna är byggda på melodi, sköna riff, bra sång och smittande refränger. Det är lätt att ta till sig och kräver inte speciellt många lyssningar, och det som ofta avgör kvalitén är snarare hur hållbar skivan är i längden. "Requiem of Time" är Borlängegrabbarnas femte fullängdsalbum, och man besitter både erfarenhet och en bra sättning - förutsättningar finns alltså för att göra en riktigt bra platta. Så - hur lyckas man?

Svaret är - ganska bra! Sången sköts som vanligt av Nils Patrik Johansson, och han besitter helt enkelt en av Sveriges bästa röster för heavy metal. Backar man upp det med ett knippe bra låtar så har man halva framgången hemma, och det som egentligen hindrar mig från att hylla den här skivan oreserverat är två saker - dels är det helt enkelt för många låtar, alla spår håller inte riktigt måttet och totalresultatet hade blivit bättre om gruppen slopat de svagaste bidragen, och dels har jag hört högre toppar med bandet.

Med det sagt, gillar du den här typen av musik så är plattan ett givet köp. Inledande "Testament of Rock", svängiga "Call Of The Wild", härligt geezer Butler-basiga "S:t Peters Cross", allsångsvänliga "Blood River" och avslutande episka "When Darkness Comes" är alla bra exempel på klassisk heavy metal när den regerar.

Astral Doors finns förstås på nätet via en MySpace-sida, men i skrivande stund verkar inte den aktuella plattan ligga ute på Spotify - eller så letar undertecknad inte tillräckligt bra... Gillar du den här skivan så rekommenderas också en koll på backkatalogen, speciellt förtjust är jag personligen i "Evil Is Forever" från 2005.

Bästa Spår: Majestätiska "When Darkness Comes"!

Betyget då? Svårt, det här balanserar verkligen mellan en 3:a och en 4:a, och hade jag haft halva betygssteg så hade det varit självklart med 3,5. Således tvingas jag fundera framförallt över hur mycket jag kommer att återvända till detta, och hur det står sig mot andra liknande släpp - exempelvis Heaven And Hells "The Devil You Know" från förra året - och efter att ha velat en massa fram och tillbaka stannar jag på det lägre betyget, om än ett starkt sådant. Det kan hända att detta är en av de domar jag får anledningen att ifrågasätta senare dock, det återstår att se!

Astral Doors "Requiem Of Time" - 3

1 kommentar:

  1. ...för den som vill veta så gjorde jag en bränd skiva med enbart 10 av plattans 14+1 spår. Plockade bort de 4 svagaste & extraspåret - och då blir resultatet en given 4:a i betyg.

    Jaha, tänker ni. Du kan väl bara hoppa över de svaga spåren när du spelar plattan?

    Klart jag kan. men det ändrar ju inte det faktum att de är med på skivan, och faktiskt gör att det finns låtar jag vill spola förbi. Sånt är aldrig bra för ett betyg - således ligger den starka 3:an fast.

    Men det är lite synd. Om gänget hade nöjt sig med de 10 bästa spåren hade skivan varit bättre. Tycker jag!

    SvaraRadera