Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 25 februari 2011

Veckans Tips: Brutal Truth "Extreme Conditions Demand Extreme Responces"


Veckans Tips har den senaste tiden hållit sig i ganska modern tid. Det är dags att ändra det nu, och ta ett par kliv bakåt i tidslinjen - och vad passar då bättre än att göra det med ett dödsgrindande vannsinnestjut som låter som uppstiget ur helvetet?
Nä, precis.
Inget!
Brutal Truth missade jag fullständigt back in the days när den här plattan kom och gav gänget kultstatus. I lådan med CD-plattor som kompisen Magnus Ö fått över så låg den dock där, och det var väl tur. Det här är nämligen inget annat än en klassiker som förtjänar sin plats i hyllan.Earache släppte skivan 1982, och om jag förstår det rätt finns den numera i extraflashig remastrad version, så har du den inte kan det finnas goda möjligheter att åtgärda det på ett riktigt fint sätt.
Detta är nämligen en platta som framförallt bjuder på tempoväxlingar av guds nåde.
Musiken spänner över krossande tung dödsmetall som i "Time", likväl som ett piskande grindrens som i "Walking Corpse" - och allt däremellan!
Sången varierar från guttural döds till rena och skära skrik, och allt är förpackat i det som gör att plattan får räknas till en klassiker i genren: riktigt bra låtar!
"Wilt" och tidigare nämnda "Walking Corpse" är kanske de bästa exemplen, och visst korta klacksparkar på bara sekunder långa utbrott, men helheten är ändå imponerande.
Tack, Magnus, för att du tog in den här skivan i mitt liv.
Du hittar plattan här på Spotify. Vrid upp volymen och följ öset!

4 kommentarer:

  1. Vassegod grabben

    SvaraRadera
  2. Måste kolla in detta, inget jag har hört så vitt jag känner till.

    SvaraRadera
  3. Glömmer aldrig när broder köpt denna och jag hörde Scott Lewis trummande i Stench of prophet.
    Satt bara och gapade och konstaterade att det måste ju vara en maskin förfan:)
    Lysande platta som är en riktigt lyckad mix av grind/death!

    SvaraRadera
  4. Sånt här gör mig glad. Hade helt glömt bort denna platta (måste vara något år sedan den senast spelades) så tack för påminnelsen.
    Sjukt bra skiva.

    PS. Skivan släpptes 1992, inte '82.

    SvaraRadera