Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 4 februari 2011

Veckans Tips: Baroness "Red Album"


Förra veckan var Veckans Tips debutalbumet från Ghost Brigade, vilka jag upptäckte genom deras andra album.
Denna vecka är tipset Baroness debutalbum från 2007, en grupp som jag upptäckte genom deras andra album ("Blue Record").
I båda fallen så stod det tidigt klart att detta var band där jag kände mig mer eller mindr etvingad att söka mig bakåt i deras historia och diskografi.
Där slutar emmelertid de liknelser jag har mellan banden, förutom att de står för bra musik som borde spridas till fler.
Jänkarna i Baroness gör musik som bör avlyssnas som skivan är upplagd. Inledning, instrumentala partier och glimrande låtar vävs ihop till en helhet som är otroligt imonerande, och det är tydligare på "Red Album" än på uppföljaren, tycker jag.
Faktum är att just "Red Album" är en sån där skiva som jag lyssnar på ganska ofta, men i stort sett aldrig kan plocka ut vilken låt det är som spelas när jag hör den. Det är långt från pang-på-rakheten som exempelvis Ozzy Osbourne slog igenom med (vere, refräng, vers, refräng... allt väldigt tydligt), och istället bildar summan av alla delar en helhet som är större än alla lösa bitar tillsammans.
Flummigt kanske, men så känner jag.
Det hela kompletteras dessutom av en förpackning som är genomtänkt och passande (om man kollar på omslaget så kan man faktiskt se hur musiken låter), med omslag skapat av frontmannen John Baizley.
Därför är detta den första gången i Veckans Tips historia som inte en enda låt kommer att lyftas fram som extraordinär. Du behöver istället helheten!
Bandets MySpace finns här, och skivan finns förstås på Spotify. Mycket nöje!

1 kommentar: