Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 11 juli 2011

Recensioner och reflektioner från Sonisphere och Getaway Rock

I helgen var det ju krock.
Getaway Rock Festival - som poolare Per rapporterade lyriskt ifrån - samt Sonisphere som jag själv fick besöka.

Kul! Riktigt bra arrangemang, och det var skönt att bara njuta. Träffade både Stones och Jonte i vimlet som bjöd på balansakter av Airbourne (som vanligt), överkörning av Kvelertak och hela klabbets bästa spelning av det här gänget.


De har fan jävligt rätt i sin hemsidas namn.

Mastodon Rocks, dämnit! Trodde jag skulle smälla av när bandet sparkade igång med "Iron Tusk"!

Kolla också omslaget på kommande plattan "The Hunter".

Det där kommer bli briljant, det ser man ju fan redan på bilden!



Märkligt nog finner jag ingen recension av den spelningen.

Inte i Aftonbladet eller Expressen i alla fall, och kanske beror det på att de hade bytt plats med Arch Enemy? Svenska dödsplutonen kom tydligen inte förrän vid tre, och kastade sig vidare mot England direkt efter spelningen! På den spelningen gjorde sig också ljudvolymen påminnd på ett roligt sätt. Introt var högt och bra, men när bandet började spela försvann allt. Typ.


Det kan man inte säga om Airbourne.
Fan vad de spelar högt!



Rolig spelning, som vanligt.

Mitt i det där dracks det öl också.

Varannan vatten funkade visst inte... (eller rättare sagt, jag fuskade...)

...så när det var dags för Slipknot så var Rebellängeln solbakad, ölmarinerad och helt slut. Jag var alltså på väg hem och nanna kudden när detta hände:




Tack R2 för bilden, och enligt recensionerna i Aftonbladet och Expressen så verkar spelningen ha varit bra. Även In Flames levererade stabilt, tycker jag.

Annars verkar faktiskt det mesta av krutet vara lagt på att täcka Getaway Rock istället för Sonisphere. Recensioner av Danzig och Alice Cooper. Och Kreator fick gamle Per att köra circlepits!

Överlag så fortsätter alltså Aftonbladet med sin täckning av hårdrock, men klarar kanske inte att täcka två festivaler samma helg.

Expressen klarar inte ens en, som det verkar, utan förlitar sig på Sweden Rock Magazines chefredaktör Martin Carlsson.

Boys - ni kan ringa mig.

Båda alternativen låter rätt smaskiga, faktiskt. Att ge Aftonbladet mer djup i rostern, eller Expressen en roster...


Annars har ni väl inte missat Metallbibilotekariens vansinnesfärd med rapporter?

Helvete vad han flackat, och dominerat med rapporter från Getaway, Big 4, Iron Maiden...

Kolla Werock genast för mastig och bra läsning!


Till sist - visst ser spelningar bättre ut i mörkret?

Kolla bilderna nedan som Per står för.

Först Bullet For My Valentine i fullt dagsljus.

...sen Enslaved med maffig ljussättning.

Vilken spelning ser bättre ut, tycker ni?


Nästa år kommer Manowar till Getaway Rock. Kanske ska jag dit, det lockar inte med det bandet men med festivalen i stort.


Notiser i övrigt?

Wurzel från Motörhead är död. Ännu en legendar i graven...


Och Testament har ställt in Europturnén och därmed antagligen Sweden Rock kryssningen. SATAN!

6 kommentarer:

  1. Jag är inte imponerad av In Flames. Mastodon imponerade däremot. Jag hittade faktiskt en recension av Mastodon på AB. De var nog bara sena med att publicera den.

    SvaraRadera
  2. Jo, men sen har jag ju inte direkt svart bälte i websökning heller..

    IF's största motstånd var väl motljuset och ett rätt erbarmeligt ljud!

    SvaraRadera
  3. Det var säkert erba... Where dead ships dwell var katastrofalt dåligt framförd.

    SvaraRadera
  4. Jo, kanske.
    Som sagt, jag borde kört varannan vatten med större frenesi, så jag kan mycket väl vara ute och cykla på detaljer...!

    SvaraRadera
  5. Känner mig rätt säker på att min sista bild du lagt upp där föreställer Immortal, vart ju minst sagt dimmigt på slutet även denna dag. Men nog tycker jag det ser ut som de har corpsepaint:)

    SvaraRadera
  6. Mmm, ser ut vara en trio också, så du har nog rätt, Per!

    SvaraRadera