Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 2 juli 2011

Sommarskivan: Metallica "...And Justice For All"

Året var 1988, och det var den sommaren som jag konfirmerades.

Märkligt länge sen, både tidsmässigt och i det faktum att jag faktiskt valde att genomgå en sådan skum religiös ceremoni. Främmande i dag.

Metallicas pärla "...And Justice For All" hade precis kommit, och det var på den där tiden grabbarna i hockeylaget och fotbollslaget inte hade varsitt exemplar själva, utan när man kopierade skivor på kassett. Bak i bussen på väg till konfirmationslägret spelades alla de fantastiska låtarna på en bandare som inte avslöjade hur dålig ljudmix skivan egentligen har, och under hela den där långhelgen var vi helt inne i låtar som "Blackened", "One", "Eye Of The Beholder", "The Shortest Straw" och "Harvester Of Sorrow", och egentligen är det helt sjukt vilket bra låtmaterial bandets lyckades skrapa ihop på denna vita skiva.

För mig kommer den också alltid att vara förknippad med rent jävelskap på det där lägret.

Jag och två partners in crime härjade så hälften hade varit nog.

Den tredje natten var prästen så utslagen att jag kunde dra honom i ögonlocken utan att han vaknade. Då bottenfyllde jag hans ena näsborre med tandkräm.

Det var inte det enda bus vi ställde till med.


Allt schampo byttes mot fil.


Vi var först tillbaka från en bergsvandring, samlade ihop alla tjejers toaväskor (eller necesessär, som det heter här nere i Stockholm), tippade ut allt i en stor hög på en säng, rörde runt och öste tillbaka lite spontant.

Det var inte så populärt, tydligen är det en känslig sak för tjejer i den åldern.

Jag tror de jagade oss (mest mig, faktiskt) i över en kilometer.


Alla skor knöts ihop ihop till boll så stor att det tog för lång tid att reda ut så vi missade morgonens övning utomhus.


Good times, helt enkelt.

Och varje gång jag hör Metallicas "...And Justice For All" så påminns jag om just det. Den där känslan av att vara på väg in i vuxenlivet, men så pass barnslig att revolten bestod av hyss. Av känslan att kollektivt förälska sig i en skiva utan att bry sig om kvalitén på inspelningen.

Att sitta bak i en sommarvarm buss och spela luftgitarr till en bergsprängare med en kopierad kassett.

Att ha ett helt sommarlov framför sig!

2 kommentarer:

  1. Har du månne hört "...and justice for jason"?
    Nån tjomme som trollat fram bas på skivan. Finns säkert att finna i en piratbukt nära dig.

    SvaraRadera
  2. Nope, det har jag inte gjort - men det borde man ju.
    Generellt blir jag dock mest förbannad på att man kan ge ut plattorna i Remastrad version. Va fan?

    SvaraRadera