Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 1 juli 2011

Iron Maidens bästa skivor

Ikväll intar Iron Maiden Göteborg.
Det är ju lite som en minifestival i 031 i helgen. Iron Maiden ikväll, Big 4 med Metallica, Slayer, Anthrax och Megadeth på söndag.
Jag gissat att hela stan kommer kläs i nitar!
Man kan ju säga vad man vill om just Maiden. Senaste albumet var väl sådär, tyckte jag, men trots allt klippte bandet hem plats 1,2 och 5 i läsarnas omröstning av de bästa skivorna som släppts 2001-2010. Fel kanske, men de är uppenbarligen grymt populära.

Deras klassiska självbetitlade debut, efterföljaren "Killers" och underskattade "Somewhere In Time" har alla varit med i Metalbloggens serie om remasterade skivor som är ett måste att ha i skivhyllan, men som lite laddning inför kvällen kan det kanske vara värt att kika lite på vilka skivor som egentligen är bäst med Iron Maiden.
Rent objektivt, alltså!

Nummer 1 - "Powerslave"

Jo, så är det. Iron Maiden har aldrig varit bättre än anno 1984. Låtlistan är halsbrytande bra, och ett spår som "Rime Of The Ancient Mariner" satte liksom standarden för vad en episk låt är.
Bandet spelar bra, Bruce sjunger bra, låtarna är no fillers, just killers.
Det var bättre förr!
-------------------------------------------------------------------------------------------

Nummer 2 - "Piece Of Mind"


Nästan lika bra som 1984 - men året innan!

"Piece Of Mind" är luftigare och gladare än efterföljaren, och vilar på samma grundbultar avseende låtmaterial och bandets insatser.

Värt att notera är också att bandets skivor "Killers", "Piece Of Mind" och "Powerslave" är de med snyggast omslag!

---------------------------------------------------------------------------------------------------


Nummer 3 - "Brave New World"



Återföreningen med Bruce är en sån där skiva som många av bandets gamla fans struntat i.

Deras misstag.

"Brave New World" är nämligen oerhört bra. Bättre än klassikern "Number Of The Beast". Bättre än "Killers". Styrkan ligger i jämnheten, och av alla moderna skivor med bandet så är det här man lyckats bäst att kombinera det episka, lite progressiva inslaget med raka och träffande låtar. Närmaste konkurrenten är väl snarast "Seventh Son Of A Seventh Son", skulle jag vilja säga!

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mer läsning?

Ja, lite mer kan vi faktiskt bjuda på som uppladdning.

Tvekampen om vilken av Iron Maidens skivor som är den bästa liveskivan, till exempel. Det står mellan "Live After Death" och "Rock In Rio", och du hittar den här!


Ska du nu på spelningen?

Jag ska ju inte det.

Den är ju i Göteborg, och där är inte jag....

3 kommentarer:

  1. Ungefär som min lista skulle se ut, Powerslave och Piece of Mind brukar turas om att inneha förstaplatsen. Jag är i Göteborg men har för första gången på över 20 år inte känt något driv alls för att skaffa biljetter och gå och kolla. Oklart var det betyder...
    //Daniel

    SvaraRadera
  2. Jag har samma lista fast jag sätter brave new world högre än piece of mind. Av någon oklar anledning så fastnar jag för skivor med blå omslag.

    SvaraRadera
  3. Glömde 7th son! Ligger självklart före Brave New World.
    Anna: Den är ju också blå?

    SvaraRadera