Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 11 augusti 2011

Century Media - vår tids Facit?!

Tom S skrev igår om att Century Media hoppar av Spotify, och det där har pyrt lite i mig i natt.
Konstigt beslut.
Det är verkligen att se saker och ting ur enbart ett perspektiv, speciellt som man dessutom kommer att återföra sina artister på Spotify.
Med "samples".
Jo, men gissa hur bra reklam det blir i en sån kanal?

Är det inte därför det finns saker som MySpace och YouTube?
Spotify slår nog hårdast mot nedladdningen, inte skivförsäljningen.
Det är ju inget litet bolag som tar beslutet heller, kolla in uppställningen med artister bara!

Det påminner helt klart om den berömda historien om skrivmaskinsbolagen, till exempel Facit.
Alltså, de som vägrade tro på att teknologin skulle innebära att folk använder ett annat sätt än deras produkter, och istället för att produktutveckla, följa med i förändringen och erbjuda alternativ höll fast vid sin grej.
Med en dåres envishet.
"Den här båten kan inte sjunka", som kaptenen på Titanic sa.

Jävligt osmart.
Jag menar, jag tillhör de som VERKLIGEN köper skivor. Massor.
Men jag använder Spotify också. Och jag gör det för att lyssna in mig på skivor jag är osäker på, innan jag köper om de är bra.

Till sist - är det inte på spelningar och merch som artisterna egentligen tjänar pengar?
Alla stålars från plattorna går väl till skivbolaget och distributionsbolaget ändå?
Det luktar lite, Century Media.
Lögn.
Det är vad det luktar.
Tror inte ni har tagit beslutet för att artisterna behöver mer pengar...

8 kommentarer:

  1. Du vet väl att i och med att skivförsäljningar går ner så är skivbolagen inne och tummar på merchförsäljningen även.

    Ni måste tänka om angående spotify. Ni missar den viktigaste biten: ARTISTEN BLIR RÖVKNULLAD.

    Så var det sagt. 8)

    SvaraRadera
  2. Fan Fredrik, det får du utveckla.
    På allvar.
    För oss som kanske inte har koll på att skivbolagen snor stål grån merchförsäljningen, eller varför Spotify är så jävligt för artisten - totalt sett.
    På rikt'. Som vi säger.
    Jag är nyfiken på det där!

    SvaraRadera
  3. ...och med totalt sett menar jag med rubbet inräknat.
    Spotify Premium måste ju vara en guldkälla, och en del band säljer plåtar till spelningar (och får spelningar) tack vare Spotify.
    Och plattor, efter provlyssning.
    MEN.
    Det kan ju lik förbannat vara illa för artisten, det vet jag inget om.
    Och det får du (eller nån annan) gärna kasta lite ljus på.
    Kostar det ex pengar att gå in med en platta på Spotify?
    Får man betalt för antal spelningar à la STIM?

    SvaraRadera
  4. Nu ska man väl inte glömma i sammanhanget att Spotify med sin svenska grundare är stort just här i landet, men kanske inte så stort internationellt som man kan tro, utan en bland flera liknande tjänster. Att CM dragit sig ur är för deras del nog inte så stor sak som vi Spotify-användare kanske uppfattar det som http://sv.wikipedia.org/wiki/Spotify

    SvaraRadera
  5. Ja, Fredrik. Du får komma med en djupare förklaring.

    SvaraRadera
  6. Sant! Jag köper också mina skivor i fysisk form (tycker det är dötråkigt att enbart ha filer på en dator...).

    Men! Man kan inte jobba emot den tekniska utvecklingen. Att göra det är bara korkat. Det enda rätta borde vara att använda sig av den på lämpligt sätt, tex Spotify.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med Mr.Masa angående skivor och övriga om att Fredrik gärna får utveckla

    SvaraRadera
  8. Spotify betalar sina artister men bara på stora bolag, inte små. Finns mer att läsa här. Ett statement angående CMs beslut att dra sig ur: http://digitalmusicnews.com/stories/081011spotifyresponds#Uu7PMeKjj5P2631Vb_aXPQ

    SvaraRadera