Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 12 augusti 2011

NWOSHM - New Wave Of Satanic Heavy Metal

Tillbaka på jobbet, och givetvis försöker min lilla hjärna hitta annat att fokusera på.
Som musik, till exempel.
Närmare bestämt den ganska starka vågen av band som haft framgångar genom att ta en satanistisk och ockult framtoning och image på senaste tiden.
Ghost är förstås ett bra exempel, liksom The Devil's Blood på bilden överst.
Men det finns fler.
In Solitude, till exempel, som finns på bilden nedan.
Och Portrait.Och säkert en uppsjö fler.



Gemensamt verkar förstås vara att de vill spela klassisk hårdrock, med texter och produktion som hömtar inspiration från kanske främst det här gänget.


Mercyful Fate, med King Diamond i spetsen.


För min del har det faktiskt inneburit att jag återgått till de gamla verken, och nattetid lyssnat igen exempelvis den fenomenala "Abigail" samt en av de snyggaste skivorna i världen - "Don't Break The Oath"


Nå, totalt sett kan man ju ändå fundera hur länge det dröjer innan media kallar fenomenet ett samlingsnamn.



New Wave Of Satanic Heavy Metal, NWOSHM.


Minns var ni läste det först.
Om det nu var här. Annars är jag för sen, som vanligt!

4 kommentarer:

  1. Glöm inte Year Of The Goat! Year Of The Goat för fan! Bättre än alla band tillsammans!

    SvaraRadera
  2. Nä, det ska jag inte.
    Väntar på leverans av den plattan, faktiskt! :)

    (jo, jag köper den. Med tanke på Spotifydiskussionen)

    SvaraRadera
  3. Du menar EP'n Lucim Ferre? Köpte jag också!

    SvaraRadera
  4. Prexis den. Å nu har du skruvat upp mina förväntningar! :-)

    SvaraRadera