Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 22 april 2012

Remasters: Badlands "Voodoo Highway"

Badlands sätter upp skylten som pekar raka vägen ut i träsket. Där ligger den, "Voodoo Highway", enligt omslaget till andra plattan från vad som oftast sägs vara Jake E Lee's band.
Den första självbetitlade skivan har förekommit förr i Remastersserien, och precis som den så är den andra - och, tyvärr, sista - skivan utgiven av Rack Candy i sin remastrade version.
Det är en förpackning som inte bjuder på extramaterial i form av låtar (det var väl slut, helt enkelt), men väl i bilder och text.
Som om det skulle vara anledning att köpa en skiva, egentligen, speciellt om det är en skiva som visserligen är bra - men som man inte är "dödsförälskad-tonårings-kär" i.
Så långt går jag inte i min dyrkan av Badlands.
Däremot anser jag att båda skivorna är måsten i din skivhylla, åtminstonde om man har en förkärlek för klassisk hårdrock som den lät på 80-talet:
högt hår, bra melodier, fantastisk sång och spelkunskap samt en vansinnig mängd spelglädje!
På "Voodoo Highway" är det när stämmer som bäst otroligt bra.
Inledande "The Last Time" svänger bra, avslappnade bluesdoftande "Whiskey Dust" ger härliga vibbar från en flodbåt i den amerikanska Södern, och hela skivans höjdpunkt "Silver Horses" är sån där oförfalskad spelglädje som gör att man får ett brett flin på läpparna varenda gång.
Det låter och känns som om gänget bara vandrat in i studion, pluggat in grejerna och sen kör.
Låter musiken flöda.
Jag gillar det. Den känslan är härlig att få!
Tyvärr finns inte skivan på Spotify i skrivande stund, så det kan bli lurigt att dela just den där känslan med er. Det är, om vi ska vara ärliga, mest er förlust.
Badlands "Voodoo Highway" får en som sagt att se lite ljusare på tillvaron!

3 kommentarer:

  1. Du borde även kolla in tyska Sargant Fury. Jag upptäckte de med en cover på ABBAs "The Eagle" och framförallt sångaren är helt grym!
    De hann bara släppa tre skivor (1991, 1993 och 1995) men de finns samlade i ett fint paket kallat "Do You Remember". Den kostar inte jättemycket på WOWHD.se.

    SvaraRadera
  2. Ännu en gammal favoritskiva som jag måste leta upp i min cd-samling på vinden och rippa ner till iPhonen. Det är alldeles för längesen jag stampade takten till "Whiskey Dust".

    Tack för påminnelsen :-)

    SvaraRadera
  3. TBoj -> Tack för det tipset. Ska till Tyskland nästa helg, kan kolla där också..!

    Nosegarden -> Perfekt. Och vassegod!

    SvaraRadera