Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 9 juli 2012

Recension: Black Barrel Smoke "2012"

Har man en stor trut och leker förstå-sig-påare så kan man ibland få äta upp vad man säger.
I samband med demorecensionen av Värnamobandet Black Barrel Smoke var jag hyggligt tveksam till om bandets death'n'roll skulle hålla hela vägen som fullängdare.
Några ynka månader senare är det bara att ta skeden i mun och äta den beska medicinen: visst funkar detta på fullängdsformat, dessutom snäppet bättre än demon!
Debuten "2012" inleder med fullträffen "Dead Men Walking", och blandar sedan ut de tidigare demospåren "Down", "Bleeding" och "Unbreakable" med ytterligare 7 låtar.
Det svänger hela vägen, faktiskt, och min farhåga om att detta skulel bli lite för enahanda och likartat kommer efter ett par lyssningar på sned.
Jag gillar det nya material med främst "Locust Swarm" i spetsen, och även användadet av det munspel-western-känslan som man inrymmer i "Reinventing The Pain".
Bra!
Skivan avslutas sedan med en cover av Rolling Stones "Paint It Black", den obligatoriska covern, och det är väl okej... men hade varit ännu roligare att få av en låt som också har det där drivet i sig, gärna med munspel.
Jo, jag har utmanat bandet att göra en cover på Black Sabbath "The Wizard", så får vi se om de nappar...

Hur som helst, detta är en bra debut med bra ljud och produktion för att vara hemmasnickrat. Jag tippar att Black Barrel Smoke kommer sälja in sig rätt lätt, och att vi snart ser dem på ett riktigt" bolag med den här given medan man stretar på med en uppföljare.
Grabbarna, Andreas Wahl (trummor), Erik Johansson (sång), Henrik Johansson (bas), Johan Carlsson och Pierre Holmström (gitarr) har tiden framför sig, och en sak är ju säker - det behövs mer death'n'roll i världen!

Du hittar mer om bandet via deras MySpace, och jag tycker du ska hålla ett öga på dem. Bäst gör man det på denna länk, där du kan köpa skivan och lite fräsig mech dessutom!

Bästa Spår: Fortfarande inledande "Dead Me Walking". Det svänger, det rockar, det röjer om den dängan!

Betyg: Rätt lätt, faktiskt. Det hamnar på en trea, dvs "bra", och med snarare övervikt uppåt än neråt.

Black Barrel Smoke "2012" - 3

3 kommentarer:

  1. Efter helgens Munken In The Park hitatde jag ett klistermärke med detta band i min ficka!

    Kanske det är ett tecken?!

    SvaraRadera
  2. Tack mannen!
    Dom har nu hört av sig till mig. :)
    \m/

    SvaraRadera
  3. Hehe...då var det väl ett tecken! :-)

    SvaraRadera