Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 7 september 2012

Veckans Tips: Jeremy Irons & The Ratgang Malibus "Bloom"

En sak är säker: Rock'n'roll-året 2011 var helt jävla outstanding. Graveyard, Red Hot Chili Peppers, Foo Fighters och Rival Sons knep fyra av mina topp-tio-platser när det var dags att summera året, och Graveyard tog totalsegern när Werock-skribenternas listor aggregerades.
Inte så konstigt att skivor som "bara" är ruggigt bra nästan försvunnit i den floden. En av dem är Veckans Tips, med gruppen som har ett av musiksveriges flummigaste namn - Jeremy Irons & The Ratgang Malibus - och deras andra album "Bloom"!
Den här skivan smyger igång lite. Inledande "Elefanta" (för övrigt samma titel som debutskivan hade) är ganska avvaktande och lite stämningssättande, men med spår nummer två visar bandet sin rätta själ. "Skin Deep" har ett ruggigt gung och nästan en svävande känsla i sig, där allt bär frontmannen Karls fantastiska röst på ett skönt sätt. Den låten är nästan tio minuter lång och bra hela vägen, och överlag tycker jag att det är ganska sympomatiskt för bandets låtar, det där att de får ta sin tid på sig. Visst, "Tales Of The Future" och "Golden Hours" är mer direkta, men låtar som "IAOA" och "Fernando" är verkligen egensinnade kolosser som tjänar på sin längre speltid.

En sak som jag gillar med denna skiva, och som gör den så given som Veckans Tips, är ljudbilden. Det låter... sommar. Luftigt sound, påminner nästan om torrt hö i motljus, om jag får bli lite poetisk. Inte helt oväntat är det Transubstans Records som är hemmaetiketten för bandet, och jag upptäckte dem genom Stones (som vanligt, höll jag på att skriva, då den bloggen verkligen kan konsten att tipsa om fantastiska skivor som är lite svåra att se för det vanliga bruset).
Jeremy Irons & The Ratgang Malibus spelar en själslig och smart rock, helt enkelt, som lämpar sig mycket väl som tipsplatta. Kolla in den själv på Spotify, jag rekommenderar nog att du startar med antingen "IAOA" eller "Tales Of The Future"!

2 kommentarer:

  1. Ytterligare kvalitetsrock från Transubstans är ju Black Bonzos fågel Fenix - Gin Lady. http://open.spotify.com/album/4oTr1L2LKTjzidWeN0rgDt

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte sluta blanda ihop alla dessa "Namn & The roligt gäng"-band. Bäst är Uncle Acid och hans gäng, men Jeremy Irons är god tvåa (tror jag).

    Riktigt skönt gung och likt alla andra rockband i den här svängen så låter det som du säger, sommar. Men det gör nästan alla amerika-inspirerade rockband kan jag tycka.

    SvaraRadera