Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 12 juli 2010

The Age Of Nero

Rom är ju verkligen en stad som präglats av sina antika kamper. Julius Ceasar har de flesta hört talas om, liksom Augustus, hans son. Men den mest kände kanske ändå är Nero, galningen som bärnde Rom och som verkligen dyker upp lite då och då i metalkretsar. Jag tänker spontant på Satyricons senaste verk, även om jag vet att de menar "svart" istället för den galne diktatorn.
Fast... inte ser han väl så farlig ut ovan?

----


Fontana di Trevi, där svenskan badade. Tillsammans med Spanska Trappan var det grymt tråkiga jäkla ställen. Fina, javisst, men helt överbelamrat med folk - och, egentligen, i en stad proppfull med antika sevärdheter... hur häftig är en fontän, egentligen?

---

...into the trees, past meadow grounds. And further away from my home...
Försten som mejlar mig vilken grupp & låt får ett spontant pris. Ska vi säga en platta ur skatthögen? Härlig park var det i alla fall, speciellt med tanke på temperaturen. Typ 40 grader..
-----



Hotellet. Litet, bara 40 rum. Bra klass, bra service - och i stort sett mitt på en av Roms hemliga skatter, Kappuchinkryptan. Som Per tipsade om. Som vi missade för att den var stängd!!

---

Piazza Navona. Grymt härligt torg, med liknande fontäner (erkänn, de tog liksom i lite mer dramatiskt när de skapade grejer förr...) och massor av bra cafér och restauranger.
Missa det inte om du åker dit...

----

Vittriano. Mitt i Rom, bredvid de gamla antika lämningarna från Forum Romanum och Colossuem - helt i vit marmor och fucking gigantiskt. Lokalbefolkningen kallar den visst bröllopstårtan, och det är ett passande namn. Ful och snygg samtidigt. Mäktig, och helt jävla felplacerad!

----


Inne på Forum Romanum. Vi var där en jävulskt het dag, så vi tog ingen guidad tur. Antagligen en miss, för man fattade nog bara hälften... men, mäktiga grejer som stod kvar. Colossuem var bra, mest för att vi kom in utan att köa. Dessutom undrar jag om inte Necrolord snott den här blåfärgen ovan till sina alster med Grand Magus och Netherbird?
Så, vad övrigt?
Vi kollade förstås Sixtinska Kapellet (mäktigt), åt bra (bland annat den bästa pasta jag någonsin ätit, min hustru förbannade resan för att hon aldrig mer kan äta pasta här "hemma") och drack fantastiska viner. Shoppade på tax free. Fick ett paket med Soilwork och Jorns hyllningsskiva till Dio i postlådan när vi kom hem. Och gick.
Över hela jäkla Rom.
Så nu har jag vader som en arbetshäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar