Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 29 juni 2011

Människans Ringa Värde

I senaste numret av Sweden Rock Magazine medföljde två gratis CD-skivor.
Pagan's Mind från Norge, och Shining från Sverige (ja, Halmstad för att vara mer exakt).
Singeln "Förtvivlan, Min Arvedel" är habil black metal med rätt bra riff och sång, men ger mig ändå kalla kårar.
Allt på grund av bandets lyrik.
För den kan jag inte med.
Jag gillar black metal.
Jag har inga som helst problem med lyrik som är antikristen.
Texter om blod, lik, kannibalism, krigets vedermödor, ockultism, satanism och mörka krafter funkar bra för mig, men här är det något som säger stopp.
Shinings "suicide black metal" tar nämligen avstamp i människans inneboende elände och förmåga till misär, och av någon anledning får det mig att reagera starkt emot det.

Antagligen precis den reaktion de vill ha av alla de som inte väljer att ta det till sig, och i den intervju som frontmannen Niklas Kvarfordt ger i just Sweden Rock Magazine så framkommer att om någon av lyssnarna skulle ta sitt eget liv som resultat av att influeras av bandet så vore det den ultimata hyllningen till bandets konst.
Att verkligen dyka ner i den mörka sidan av mänskligheten är alltför nära sanningen för att dte ska vara behagligt - kanske extra tydligt eftersom bandet valt att sjunga på svenska.
Kanske är det inledningen med den brutna och hopplösa versionen av "you are my sunshine...", en sång jag sjungit för mina barn när de ska sova, som gör att jag reagerar så starkt.
Men reagerar gör jag.

Människans Ringa Värde.
Det är inte ett tema jag trivs med.
Gillar du det har du Shinings MySpace-sida här, eller så släpper du ett mejl till chief-rebel-angel@hotmail.com så får du mitt ex av singeln "Förtvivlan, Min Arvedel".
Hos mig ska den nämligen inte vara kvar.
Jag vänder mig istället mot andra, mindre uppenbart verkliga, mörka krafter när jag sätter i mig min black metal...

6 kommentarer:

  1. Hej dude! Sjukt nice blogg. Vill du lägga upp ett litet klipp på mitt band så har du här: http://www.youtube.com/watch?v=PQB4T_Zv_E4

    Väldigt speciell metal. Vi finns även på spotify och facebook. Ha det grymt!

    //Carl I Killed a Leprechaun at the Carnival

    SvaraRadera
  2. Välkommen Carl, och tack.
    Det där lät ju inte alls oävet, måste jag säga.
    På måndag kör den här bloggen igång en ny avdelning.
    Demorecensioner.
    Först ut blir A Hero Divine, men är ni intresserade så droppa ett mejl till chief-rebel-angel@hotmail.com!

    SvaraRadera
  3. CHIEF //

    Väl skrivet, och uppfriskande ärligt (det är nog rätt få metalheads som är så där genuint onda egentligen, även om många gärna framhåller sig som det).

    Jag har följaktligen länkat till det här inlägget från min "hett just nu"-sektion. :-)

    SvaraRadera
  4. Blasphemedia - tack.
    Det satt fint att få höra!

    SvaraRadera
  5. Det är inte ondska. inte ens nästa. Det är bipolära människor svammel. 8)

    SvaraRadera
  6. Hela grejen kring Shining är så jävla tragisk. Visst, killen är sjukt grym på att skriva musik, det sticker jag inte under stol med.

    Men jag blir faktiskt lite smått förbannad på tidningar som låter honom bre ut sin smörja på stora uppslag varje gång. Inte för åsikter som sådana - utan för det faktum att det står bortom allt rimligt tvivel att killen lider av grava psykiska problem.

    Han behöver hjälp. Inte en massa ryggdunkningar från branschfolk som ser lite profit i hans "chockvärde".

    Bra skrivet, för övrigt. :)

    SvaraRadera