Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 12 januari 2012

Om "Worship Music" - och lite pausunderhållning



Anthrax återvände ju 2011 med Joey Belladonna vid micken på alstret "Worship Music". Till slut. Och jag har inte kommenterat den skivan alls på bloggen förr. Köpte den ganska sent förra året, och mest eftersom jag fick ett erbjudande som var larvigt (tror den kostade 39 kr...!).

Jag har ju lite av ett tveeggat förhållande till Anthrax.

Jag gillar dem.

Och ändå inte.

De är bra.

Men inte så bra att de borde räknas till "Big 4". Tycker jag.

Framförallt kanske det är såhär - jag har aldrigt fastnat och lyssnat sådär intensivt på Anthrax, så jag har inte de där "nostalgivibbarna" att få i svallning. Jag tillhör de få som anser att bandet var nog så bra med John Bush på sång, så nya "Worship Music" har inte varit prioriterad.

Och, vid de första lyssningarna så har jag kommenterat (ja, off-line då... i det som kan kallas "real life"..) att jag inte tycker skivan är speciellt bra.

Det där fick jag en liten pik för på Hårdrockskvällen när R2 valde "Fight'em 'Til You Can't" som Bäst Just Nu.

Och den låten är ju rätt bra, det får man ju ge jänkarna (och R2...)

Så, den senaste veckan har jag lyssnat mer på skivan.


Och, okej då, den är stundtals rätt bra. Sektionen med "The Devil You Know", "Fight'em 'Til You Can't" och "I'm Alive" är fin. Jag erkänner det. Bättre än mycket bandet har klämt ur sig förr, faktiskt.

Fortfarande tycker jag att skivan är riktigt ojämn dock. "Earth Is On Hell" är rätt kass (utom sticket när det nästan bara är trummor först, sen trummor och bas, det svänger rätt skönt), och det gäller även "The Giant". En typisk Anthrax-när-Rebellängeln-tycker-att-bandet-är-överskattat-låt.


Nå, snabbkollen säger väl att skivan skulle fått kanske en trea vid en regelrätt recension.

Med en del låtar som sticker ut positivt och en del negativt!


Till sist - imorgon återkommer Veckans Tips. Förstår om ni har längtat, det har faktiskt jag. För närvarande umgås jag med tanken av att i stort sett lägga ner allt utom de fasta avdelningarna på bloggen. Veckans Tips, Remasters, Live, Veckans Citat, Tvekampen. Kanske en eller annan recension, men i övrigt. Vi får se hur det blir med det, men i väntan på morgondagens premiär (ja, och kanske beslut om vad som egentligen händer på den här siten) så bjuder undertecknad på lite pausunderhållning....




1 kommentar:

  1. Ibland blir man mörkrädd när man ser reklam. :-)
    Lite som den jag lade upp på min blogg idag...

    SvaraRadera