Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 21 januari 2012

Provsmakning: Sweden Rock Wine

Plastflaska. Det är det absolut första man tänker på när man greppar Sweden Rock Festival Edition från Åkesson. Det klingar ju... sådär.
Förväntingarna sänks. Flaskan i sig fick jag dessutom skickad till mig av just Åkessons distributör, och ni vet ju egentligen hur det är med gratis. Det värderas inte riktigt lika högt som det man lagt sina surt förvärvade slantar på.
Därför kan jag med en gång säga - detta vin är mycket bättre än vad man tror!
I flaskan döljer sig en Cabernet Sauvignon från Chile, tappad på 13%, och redan när man häller upp så börjar de lågt satta förväntningarna komma på skam.
Istället för en urvattnad blekröd och till hälften genomskinlig vätska fylls glaset med ett ganska kraftigt och mörkt rött vin. Dofterna är svarta vinbär och lakrits, vilket ska komma att återkomma i smaken, och på det hela taget visar sig vinet vara fullständigt godkänt.
Är detta den bästa butelj jag smakat?
Nej.
Men det är relativt bra, och eftersom hela idén med den begränsade upplaga om 10 000 flaskor var att servera Sveriges rockers ett dugligt och prisvärt vin, lämpligt till världens bästa musik så är det väl anpassat.
Just nu finns enbart en flaska Merlot i denna serie på Systembolaget, men får du chansen att lägga vantarna på även den första, Caberneten, så ska du göra det.
Det är den värd.

Betyget hamnar faktiskt på en stark trea eller fyra, vilket med tanke på den initiala farhågan ska ses som mycket starkt. Hustruns omdöme var "absolut helt OK", och jag håller med.

Mera omdömen? Du hittar lite om Alleanza Nero Di Wongraven här, samt dess exklusivare systerbutelj Unione Nero Di Wongraven här. Generellt är jag ingen stor kännare av vin, men det är lite roligt med dessa buteljer med utpräglad koppling till hårdrock....

1 kommentar:

  1. Det är kul att recensera alkoholhaltiga drycker. :-)

    Här är mitt bidrag!
    http://spaderess.blogspot.com/2012/01/rock-vin.html

    Lite avundsjuk på Gratis dock. :-)

    SvaraRadera