Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 7 juni 2012

I wanna Rocks?!

Ännu en biter i gräset.
Skivbutik, alltså.
Rocks i Farsta lägger ner (och kör just nu 50% på allt i butiken, helt utplockat när jag kollade in.)
Synd. Men vet ni vad - jag tror inte att det är på grund av nedladdningen.
Eller, ja, det är klart att den påverkar, men inte helt och hållet.
Minst lika stor bov i dramat tror jag den här köpcenterboomen är.
Den driver ut sådana butiker.
Villkoren är rent av fruktansvärda om man vill ha butik i ett köpcentrum numera. Jag pratade med en snubbe som driver en klädaffär - inte en av de stora kedjorna - i Tyresö. Ganska liten butik, typ som en skivaffär stor. I ett centrum som är litet.
Han pröjsar - håll i er nu - 50 000 kr i månaden i hyra.
50 lök!
Och dessutom är han tvingad att ha öppet alla dagar, enligt vissa tider.
Missar han så är det vite.

Fundera nu över hur sinnesjukt mycket skivor och filmer man måste sälja om man ska kunna betala lön (för mer personer än dig själv dessutom, eftersom de där öppettiderna är omöjliga att klara på egen hand), inköp av lager, butiksinredning, marknadsföring och sen en hyra på 50 papp i månaden.

Just det.
Nedladdning som boven i dramat?
Vete fan, faktiskt.
Dessutom misstänker jag att just skivbutiker en gång i tiden startats av folk som är eldsjälar och brinner för musik, och kanske inte lysande affärsmän egentligen.

Nå, lite sorkgligt är det, och symptomatiskt nog spelades den här låten på radio när vi åkte därifrån.
I Wanna Rock. I Wanna Rocks. Twisted Sister!

4 kommentarer:

  1. Jo, att enbart skylla på nedladdning är nog att göra det hela för enkelt. Det är nog en hel del faktorer som spelar roll.

    En sak som sällan nämns är det enorma utbudet som skvalar över folk hela tiden nuförtiden.

    SvaraRadera
  2. Jo. Kolla bara hur sjukt mycket plattor som recenseras i varje nr av ex Close-Up. Och då rör vi oss ju ändå i en ganska smal nisch.
    Men - borde inte det ändå vara en fördel för handlarna?

    SvaraRadera
  3. Att det släpps mycket skivor tror jag är en nackdel eftersom det inte finns någon som köper allt som släpps. Det av den enkla anledningen att mycket är skit (eller åtminstone dåligt).

    SvaraRadera
  4. Fast om du hela tiden omges med musik, ofta sönderspelade låtar i radion, så antar jag att suget att äga dom fysiskt minskar.
    Du får tänka utanför musiknördarnas marknadsandelar, som på egen hand inte kan hålla uppe en övergödd
    musikindustri.

    Det är dessutom så mycket enklare att bara sätta på Spotify om man nu är ute efter något som radion inte skvalar.

    Lite samma anledning som jag tror att det kommer att dröja innan vi ser ett nytt vitalt band som kan ta över manteln som riktig storhet a´la Kiss, Led Zeppelin osv.

    Men sedan finns det givetvis massor med goda sidor av den nu rådande enkelheten att prångla ut musik. Jag tror starkt på en helt ny våg av gör det självare som gör sin egen grej.

    Dock tror jag att vi får vänja oss vid att saker och ting kommer att te sig lite ovant. :-)

    SvaraRadera