Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 8 juni 2012

Veckans Tips: Alcest "Écailles de Lune"

Franska Alcest är för mig en av de största upptäckterna detta år, ja kanske på flera år. Initieringen under årets Hårdrockskväll och kärleken till den efterföljande färska plattan "Les Voyages De L’Âme" är svår att beskriva... men jag ska försöka.
Det träffar precis rätt.
Precis i glappet mellan mitt hjärta och den delen av själen som ständigt söker, ständigt letar efter nästa musikaliska kick. Precis på den delen av mitt väsen som älskar att ligga på rygg i sängen med musiken nära inpå mig via lurar. Insupa atmosfärisk och högkvalitativ musik.
Där är Alcest.
Och efter ett vansinnigt försök att få tag i tidigare given "Écailles de Lune" (bland annat vägrade Amazon i UK att skicka den till min adress, helt klart är antingen jag eller bandets platta terrorstämplade...) så lyckades jag få hem den.
Och den är minst lika bra som sin efterföljare, skulle jag vilja påstå.
Det är fortfarande musik som egentligen inte verkar vara gjord för lyssnarens välmående och önskemål, utan mer resultatet av Nieges egna själsliga sökande och skapande, men kanske är det just det som gör att det träffar så jäkla rätt?
Att det inte är sökt, utan en effekt av livsval?

Öppna Spotify och låt dig själv sjunka ner i mästerverk som de tvådelade inledande titelspåret, totalt sett nästan 20 minuter magi, eller någon av de andra dunderlåtarna. Denna vecka ska vi nämligen inte djupdyka mer i text avseende Veckans Tips, utan låta musiken tala för sig själv.
Låta Alcest träffa sådär vansinnigt rätt på dig som de redan gjort på mig....

7 kommentarer:

  1. Vansinnigt vackert omslag dessutom.

    SvaraRadera
  2. Har ägt denna skiva ett tag nu men har fortfarande inte lyckats ta den till mig. Fast än jag så gärna gärna vill.

    @Spader Ess: Ja omslaget är verkligen sjukt snyggt och är faktiskt en av anledningarna att jag så gärna vill kunna uppskatta skivan. Känns som ett sådant slöseri att ha en så vacker skiva hemma och inte lyssna på den.

    SvaraRadera
  3. Rasande vackert omslag!

    Christofer -> Har du samma erfarenhet av årets efterföljare? Nyfiken fråga..

    SvaraRadera
  4. Chief: Nej det har jag inte då jag inte lyssnat på årets Alcest, även om jag är lite nyfiken. Men jag har faktiskt varit nära att köpa den, mycket tack vare det fina omslaget. :)

    SvaraRadera
  5. Aha. Frågan kom då jag nog anser att den senare är väsentligt mer lättillgänglig...

    SvaraRadera
  6. Det var trevligt att höra. Då blir det att kolla upp den omgående.

    SvaraRadera
  7. En fantastisk platta helt enkelt.

    SvaraRadera