Kristianstadsbandet Portrait släppte sin andra platta "Crimen Laesae Majestatis Divinae" (som väl betyder ungefär "Det Gudomliga Förräderiet" eller liknande) på Metal Blade 2011.
Den spelades en hel del av undertecknad, och recenserades med betyget 8/10 som resultat.
När det var dags att dela ut årets topplisteplaceringar hade jag denna strax utanför Topp 10, men väl på hedersomnämnande på bloggen.
Det är, kort sagt, en skiva som jag gillar skarpt och verkligen tycker förtjänar lite plats i ljuset - trots sin mörka och lite ockulta framtoning.
Det är dags för det nu.
Denna Veckans Tips ska vi utforska Portrait!

Bandets spelar musik som har hamnat två decennier fel, liksom. Det är 80-talsmetal med Mercyful Fate och King Diamond som två av de tydligaste lysande ledstjärnorna, och som sådant bjuds vi på både klassiskt lång episk avslutningslåt i form av "Der Todesking" likväl som en furiös inledning i "Beast Of Fire". Däremellan är det högkvalitativ lyssning hela vägen. Arvet förvaltas kanske allra tydligast på "Infinite Descension", men absolut bästa spåret är "Darkness Forever". Otroligt bra låt, och det var mycket nära att jag skulle ha med den på Hårdrockskväll 2012!

Bandet drivs av gitarristerna Richard Lagergren och Christian Lindell när det gäller att skriva låtarna, och deras gitarrspel är givetvis otroligt viktigt för slutresultatet, likväl som Pär Karlssons fantastiska stämma. Han klarar att låta ömsom som just King Diamond, ibland som Eric Adams i Manowar och ändå med en egen nerv och egen identitet. Även trummorna av Anders Persson och basspelet av Joel Pälvärinne är bra, men inte lika essentiellt för bandets sound som just tvillinggitarrerna och sången. Skivan är producerad av Tore Stjerna i Necromorbus Studio, så det är både passande och väl genomfört. (loggan är för övrigt ritad av Tyrant, men det är överkurs...)
Totalbilden är en ganska lång skiva som verkligen innehåller kvalitet för oss med en febless för denna typ av musik.
Eftersom skivan släppts av Metal Blade finns den tyvärr inte på Spotify, men du kan hitta musiken via MySpace eller bandets hemsida. Gör det. Du kommer inte att ångra dig!