Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 9 juni 2012

Vem är bäst i världen på att spela gitarr & sjunga - samtidigt?



Gary Moore finns tyvärr inte längre med oss längre.
Han var - i mina öron - en man som verkligen kunde konsten att både sjunga bra och spela gitarr som bara fan. Samtidigt!
Det är en konst som jag verkligen beundrar, de där som klarar det.
Kan inte vara lätt, speciellt live.
Så frågan är nu - vem är egentligen bäst?
Nu, alltså?
Det ska vi avgöra genom omröstning på denna lilla site.
Den startade egentligen redan igår, men då hann jag inte skriva något om den och de du kan rösta på. Givetvis har jag missat en massa namn (bland annat ser jag att Blackie Lawless från W.A.S.P inte finns med, till mitt förtret, men tyvärr funkar Blogger så att det inte går att fixa i efterhand... och dessutom dyker det nog upp fler namn som jag missat nu när ni kan börja kommentera det hela!)

Okej?
Vi kör omröstning i ungefär en vecka, och de du kan rösta på är dessa:












En fet rad gubbar.
Från topp till botten:
Robb Flynn, Machine Head. Grym leverans live, tycker jag, och kanske mer av en gitarrist än en vokalist?

Mille Petrozza, Kreator. Frontman med karisma, hårt riffande och skrikande snubbe. Underskattad?

Mikael Åkerfeldt, Opeth. Klarar både rensång och growl, levererar live. Men hur är gitarrspelet?

James Hetfield, Metallica. Veteran i sammanhanget, stor fanbase. Räcker det för vinst?

Nergal, Behemoth. Sjukt tajt live, levererar prick rätt hela tiden. Eller?

Joe Bonamassa, soloartist & Black Country Communion. Lite doldis i sångsammanhang, gigantisk i gitarrsammanhang. Underdog?

Dave Grohl, Foo Fighters. Trummisen som är suverän bakom micken och gitarren. Bäst av alla?

Matt Pike, High On Fire. Hes stämma och domedagsriff. Kan det hålla för seger?

Kai Hansen, Gamma Ray. Kastratsång och powermetal. Har man hela Tyskland bakom sig kanske det kan innebära seger i en sån här omröstning?

Joe Duplantier, Gojira. Suverän gitarrist, underskattad sångare - men hur okänd får man vara?

Nicke Andersson, Imperial State Electric. Låtskrivargeni, men hur är det med förmågan att sjunga och spela samtidigt. Kan han mäta sig med det tunga elefanterna?

Dave Mustaine, Megadeth. Njaej, alltså.. det finns ju lite att önska vad det gäller sången, men lira gitarr - det kan han ju. Tillräckligt bra för att vinna i alla fall?

Till sist... jag har stulit bilder från ze internetz. Denna site (bildarkivet), R2's facebook och lite varstans härifrån. Lev med det. Rösta istället för att bry dig om sånt!

15 kommentarer:

  1. hur du kan glömma max cavalera ooch chuck schuldiner är en gåta för mej :S

    SvaraRadera
  2. ...Cavalera, okej. Han borde jag väl haft med - men Schuldiner är ju stendöd!? Han var ju bra när det begav sig, men nu är han ju helt klart utom tävlan!

    SvaraRadera
  3. James Hetfield borde vinna överlägset.

    Men nu till en fråga, du råkade inte vara på Bishops Arms på Järntorget, Göteborg i onsdags för jag och två kompisar hade exakt den här diskussionen då. Jag kommer inte ihåg de exakta anledningarna till varför vi tyckte som vi tyckte, men vi var alla övertygade om det trots att ingen av oss lyssnat aktivt på Metallica sedan 1999. Tror att det hade att göra med att han är en fantastisk rytmgitarrist och att han faktiskt är en riktigt duktig sångare (även om hans aaah-stön tagit över för mycket) så han borde vara självskriven.

    SvaraRadera
  4. Jarno -> Bra fråga, men svaret är nej. :-)
    I onsdags gnuggade jag milspåret i Tyresö, Sthlm...

    SvaraRadera
  5. Kör på Flynn faktiskt. Tycker Hetfields stön och faktum att han ibland inte kan sjunga alls inte har nåt att göra i sammanhanget.

    SvaraRadera
  6. Håller med Jarno. Flynn är förvisso både en fantastisk sångare och gitarrist - men när han sjunger skippar han ibland att spela och ibland kan det bli lite fel. Inga stora grejer utan sånt som de flesta som sjunger och spelar brukar råka ut för. Däremot tycker jag han är överlägsen som frontman - men det är en annan sak.

    Hetfield är en fenomenal rytmgitarrist och även om jag håller med om att hans röst inte längre håller måttet så är han grymt duktig på att spela samtidigt som han sjunger. Han spelar i princip aldrig fel. Bara att han faktiskt lyckas följa med i Ulrichs knackiga trumspel som växlar i tempo varannan sekund är värt guldmedaljen.

    SvaraRadera
  7. @Jarno: Bishops på Järntorget? Trevligt. Har du testat Ocean Arbetarporter? Om ja, är den god?

    On-topic: Dave Mustaine får min röst. Sjunger iofs inte så bra men att kunna sjunga överhuvudtaget samtidigt som man bränner av låtar från Rust In Peace är imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbetarportern är en riktigt god promenadporter. Väldigt god med en del fruktiga smaker men dominerad av chokladmalt. Rekommenderas åtminstone en gång.

      Radera
    2. Tack för svaret Jarno. Får pallra mig dit någon dag och testa själv.

      Radera
  8. Jag tänker att skulle inte Marco Hietala från Nightwish platsa här även om han är basist?

    SvaraRadera
  9. CrimsonAnna -> Jo. Eller så får vi ta en till omröstning om bas och sång, får då vill man ju ha med Tom Araya, Lemmy och Mastodon-Sanders. Till exempel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ger jag Kai Hansen min röst och så kör vi en till omröstning.

      Radera
  10. Note to self: ta med Glenn Hughes i omröstningen om bas/sångare.

    Shame to self: Du glömde Abbath, Immortal, i denna omröstning. Skäms!!

    Fråga till övriga: fler namn att ha med i omröstning om bästa sångare & basist? Bortsett från de nämns ovan?

    SvaraRadera
  11. Efterssom Nergal är överlägset bäst i den där trojkan valde jag att lägga min röst på honom

    SvaraRadera
  12. T.o.m. en stendöd Chuck Schuldiner vinner den här tävlingen stenhårt!

    SvaraRadera