Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 14 mars 2014

Veckans Tips: Black Pyramid "II"

Bzzzzzzz....
Tatueringsnålen surrade ilsket, spred rosa och lila färg över lotusblommornas blad på min vänstra arm.
Platsen är King Carlos tatueringsstudio, tiden är en förmiddag i maj och det är Jolly Jonny som gnuggar färg på mitt pågående sleeveprojekt för glatta livet. Vi surrar om livet i gemen, hur kul det ska bli att åka till Örebro och Metallsvenskan och om man hört lite ny bra musik. 
Jag tipsar lite, han fokuserar på att göra mig illa. 
Som sig bör.
Då tröttnar hans kollega på den musik som spelas  och tar makten över datorn och Spotify.

Men... vänta nu? Har du inte läst det här förr?

Jo. Förra veckan, faktiskt, och det är helt rätt. Förra Veckans Tips Danava och denna Veckans Tips Black Pyramid har detta gemensamt, att de "upptäcktes" samma dag, vid samma session av undertecknad.
Den här gången spelade Maria, till vardags även sångerska och frontfigur i Beast, svärtad doomaktig heavy metal.
Fantastisk sådan.
Black Pyramids andra skiva, den du ser på bilden, köptes tillsammans med den första (som är nästan lika bra, ska du ändå handla är det bara att slå till dubbelt, vill jag påstå), och kom under ett par veckor i maj och juni att bli så nära en drog man kan komma för min del.
Hade jag inte velat hålla skivan hemlig så hade den nog varit helt självskriven i en serie som Besatt.Från inledande "Endless Agony" över hela resan till avslutande "Into The Dawn" så är den här skivan mer eller mindre omöjlig att värja sig mot.
Det som faktiskt talar mot att jag skulle välja någon låt från den i samband med hemliga Hårdrockskvällen 2014 är väl snarast att det är närapå omöjligt att välja bara en låt.
Att peka ut någon.
Närmast kommer nog kanske just inledningen, med tanke på den effekt den fick på mig och hur lätt den sätter sig med en gång.Det går ju också att stryka en låt som "Dreams Of The Dead", inte för att den är svag utan för att den passerar tiominutersstrecket och därmed blir en aning opraktisk.

Nå.
Kolla in Spotify med Black Pyramid "II", och bli medlem i fancluben, så att säga.
Jag är så otroligt glad över just den där tatueringstiden, den då jag fick med mig BÅDE Danava och Black Pyramid förutom bläcket på armen. 
Jag tror alla kommer sitta hela livet, faktiskt...

3 kommentarer:

  1. Även jag har tidigare spridit evangeliet om Black Pyramid. Löjligt bra skiva!

    SvaraRadera
  2. Bra skiva!

    Men det mest underhållande med Black Pyramid var när föredetta frontmannen Andy "Dinger" Beresky's fick psykbryt på diverse webforum och brände alla broar han kunde hitta. http://theobelisk.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=3154

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det hade jag missat helt, tack för det tipset!

      Radera