Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 8 mars 2014

Getaway Rock-pepp och allmänn lördagskänsla

Bandsläpp av Getaway Rock i veckan, och nu börjar jag känna mig riktigt peppad.
Jag måste säga att det inte vore så dumt om man faktiskt höll sig i den här nivån av storlek på bokningarna, alltså att ett band som exempelvis Volbeat får vara affischnamn.
Inte för att jag älskar Volbeat - de funkar, framförallt live och på en festival - utan för att det känns precis lagom. Det är inte Iron Maiden eller Metallica som drar dit tiotusentals fans som ska trängas, utan den här nivån ger ju chansen att faktiskt komma i närheten som åskådare och få se något.
Och kvalitén på banden känns ju väldigt spännande...

Opeth. Kommentarer överflödiga, har sett dem väldigt många gånger och eftersom de körde lite chugga-chugga igen senast så blir det bra att se dem på festivalen.

Dimmu Borgir kommer kanske med nytt snart, vill jag ha för mig. Men förra given var ju strålande, och bandets symfoniska black metal faller mig på läppen live också.

Steel Panther, Arch Enemy, Airbourne är såna där band som jag ska se om det faller sig, men som jag inte kommer att springa benen av mig för. Finns fler sådana längre ner i listan också, såklart.

Kreator och Death Angel ska jag däremot se. De levererar live, liksom The Haunted och Heaven Shall Burn. Watain blir bra efter förra given, och att få se hur materialet från "The Wild Hunt" smälter ihop med äldre låtar, och Skid Row har jag inte sett förr - men vill verkligen kolla in live. De har ju en minst sagt spännande låtlista att plocka ur.

Men.
För mig var de två stora släppen två band som fick liten stil på affischen.
Kadavar (senaste given "Abra Kadavar" fortsätter växa och har blivit lite av ett monster..) och Sólstafir, där "Svartir Sandar" är en sån där som jag inte kan vara utan.
Chansen att se dem live, och att de kanske inte är de stora dragplåstren så man faktiskt kan komma i närheten av scenen, får mig faktiskt att dregla lite!

Dessutom ska jag ta en öl eller två ikväll, efter lång vit period.
Det får mig också att dregla lite.
Ska vara välja passande musik till det.
Kan bli The Devil's Blood för att hedra Selim som verkar ha gått bort i veckan, eller kanske just Kadavar för att bygga på peppen.
Vi får se.
Hur som helst känns det fantastiskt bra att det är lördag... eller hur?
Kan bli gangsterfilm ikväll också.
Lite sugen på det, på samma sätt som jag var sugen på en ubåtsfilm för ett par månader sen. Märkligt, det bara kommer på mig lite sådär ibland, suget efter en ganska smalt specificerad genre på film.
Eller så såg jag bara den här tidigare i veckan...
Hur som helst... lördag. 
Vilken känsla!
 

5 kommentarer:

  1. Låter härligt, men missa inte sista omgången av SHL. Ska själv till Läkerolen och se till att Brynäs proppar till Lule`, och inta 4:e platsen!
    Tips på gangsterfilm: Maffiabröder (man har sett den många gånger, men alltid lika bra)

    SvaraRadera
  2. Jag förstår vad du menar med lagom storlek på band. Minns vad en av mina festivalpolare sade om KISS på Sweden Rock förra sommaren "Alltså, man ser ingenting om man inte tittar på skärmen, så det är som att kolla på TV och det är nästan bara jobbiga människor ute" För mig har det ofta varit de mindre banden som varit den stora behållningen på festivaler.

    SvaraRadera
  3. Är det någon festival jag skulle vilja gå på i år så är det Getaway. Lite tveksam till Volbeat som headliner men det är väl som du säger, väldigt lagom och tryggt. Annars många trevliga band och en bra blandning av genrer.

    SvaraRadera
  4. Det blir Metallsvenskan och Muskelrock även i år. Missar ju inte Uli Jon Roth på det sistnämnda eller Nifelheim i Örebro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...Metallsvenskan har en bra uppställning i år, och är en trevlig sak. Lite sugen på den, men tror inte jag får till det..

      Radera