Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 6 juni 2014

Veckans Tips: Count Raven "High On Infinity"

Svensk doom av hög klass, med ett namn som du säkert har hört.
Nä, Count Raven är kanske inte den mest välborgade hemligheten av alla, men har du läst om dem på den här siten förr?
Nix.
Och jag ville ha med dem i våromgångens Veckans Tips av två anledningar, trots att det kanske inte är den mest obskyra akten.
Det första är att gruppen och skivan i sig faktiskt har några år på nacken och det är trevligt att kunna blanda upp de sprillans nya plattorna som annars dominerat när det gäller att hålla hemlisar.
Det andra skälet är att l¨tarna på "High On INfinity" är väldigt bra, och att jag har två spår som jag i skrivande stund (början av december) laborerar med att spela som ett av de åtta valfria spåren på Hårdrockskväll 2014.
Överlag låter ju bandet lite som länken mellan Black Sabbath (med Ozzy Osbourne på sång) och Candlemass, och hade man klarat att snickra fram en lite bättre ljudbild så hade nog Count Raven varit ett större namn. Förmågan att skriva riff och låtar är nämligen väldigt bra, och Dan "Fodde" Fondelius spelar inte bara gitarr bra - han sjunger dessutom stundtals så kusligt likt just Ozzy att det är närapå skrämmande.
Trion som förutom nämnde Fondelius består av Tommy "Wilbur" Eriksson på bas och Christer "Renfield" Pettersson på trummor hamrar fram blytyngd på detta tredje album från 2005, och vill man höra bra exempel på låtar som är lika bra som krossande så är det bara att vrida upp volymen till någon av mina favoriter "Children's Holocaust", "Masters Of All Evil" eller de två riktiga topparna "High On Infinity" och "An Ordinairy Loser".
Det är de två sistnämnda som verkligen är med i racet om att spelas i samband med Hårdrockskvällen, och egentligen är det så löjligt att ett av de största hoten mot det är...
...att jag bestämt mig för att ha med Void Moon, och att jag inte är helt övertygad om storheten i att ha två svenska doom metal-representanter på skivan.
Och Count Raven har du kanske redan koll på.
har du inte det så är det bara att gratulera.
Tyvärr verkar skivan i sig inte finnas på Spotify, så du får utforska cyberrymden på egen hand, eller höra av dig så kanske vi kan lösa något. 
Detta vill du liksom inte missa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar