Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 30 oktober 2010

3 Röster om Watain

Imorgon smäller det - då faller mörkret och ondskan över Stockholm.
Watain spelar på Klubben, och tanken är att undertecknad ska vara där. Så, hur ladda upp? Med en koll på senaste alstret "Lawless Darkness", förstås. Själv delade jag ut en klockren 5:a i samband med recensionen, men nu är det dags att kolla in vad panelen säger om det hela.
Kim, JonteRoyal och Stones

Kim: Ibland blir det bara lite för mycket av allt. När hyllningskörerna larmar som högst från både gammelmedia och nätsfär tappar jag en liten aning av intresset för WATAINs nya album. Bandet som jag förälskade mig i så sent som med förra plattan ”Sworn to the Dark”.

Men nu då en liten stund har gått sedan släppet av ”Lawless Darkness” i juni, har jag börjat kunna lyssna på detta album utan andra tyckares åsikter dånande i öronen. Och visst är det ett stycke välgjuten svartmetall, med en del rätt oemotståndliga låtar i arsenalen, såsom Reaping Death, Lawless Darkness och Hymn to Qayin . Avslutande 14-minuters Waters of Ain sätter en bestämd slutpunkt på en episk platta.

Något fulländat album är detta dock inte i mina öron. Kanske reviderar jag uppfattning när jag fått ytterligare distans till ”hyllningskörerna”, men nuvarande betyg, för en mycket bra platta, blir 4 av 5.
Betyg: 4/5

JonteRoyal: Lawless Darkness är ondska i musikalisk form - vilket enbart är positivt menat. Watain kan vara det mest "äkta" bandet i världen just nu och det låter förkrossande bra. Waters of Ain är ett episkt mästerverk. Dyrka!
Betyg: 5/5


Stones: Lawless Darkness är en platta som innehåller fasansfull ilska, svart skräck, eld och död. Hela ljudbilden polerande rent och förvånansvärt melodisk.
Detta är en riktigt välgjord platta, helt enkelt en perfekt release.

Betyg 5/5


Oj. Vilka lovord - 4,66 i snitt, och den "tvekande" rösten lägger in en brasklapp om att det på lång sikt kan bli en platta som höjer sig. Inte illa, minst sagt, och baserar man förväntningarna inför imorgon på dessa röster så ska man väl sikta på "magiskt" som slutbetyg...

1 kommentar:

  1. hah Jag är skepptisk. 8) Om alla gillar det kan det omöjligt vara bra. Tänker på metallicas svarta skiva.

    cherrio!

    SvaraRadera