Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 12 maj 2011

3 Röster om Primordial

Det var inte speciellt länge sen jag recenserade irländska Primordials 7:e platta "Redemption At The Puritan's Hand", och mitt betyg på Werock landade på hela 9 av 10.
Jag efterlyste lite hjälp inför 3 Röster, och just den här skivan verkar ha lockat fram er läsares kreativa sida. Det sa pang, så fick jag tre stycken ganska långa utlägg!
Häng på....

SheerFaith: Jag vet inte vart jag ska börja när det gäller denna platta... Jag är mållös... Så bra är den. Plattan inleds med No Grave Deep Enough och redan där är jag fast. Jag är beredd att dra bredsvärdet och följa Nemtheanga ut i krig. Alan "Nemtheanga" Averill sjunger bättre än någonsin och bakom honnom har vi ett snortight band i högform. Jag vet att världen är orättvis, men vore det inte för det så borde i rimlighetens namn Primordial bli ett betydligt större band efter detta mästerverk. Höjdpunkterna på denna platta är för många att räknas men The Mouth of Judas gav mig i allafall gåshud när jag hörde den första gången. Om det inte sker ett mindre mirakel (läs en ny platta av Bolt Thrower) så är denna platta årets bästa alla kategorier.

Betyg: 6/5

Bästa spår: Svårt att välja men måste jag begränsa mig så blir det, No Grave Deep Enough, The Mouth of Judas och The Puritan's Hand.

JonteRoyal: Primordial har ett episkt anslag som är unikt inom metalgenren. Musiken är som skapt för att ackompanjera dokumentationen av motstånd och frihetskamp och tillsammans med AA Nemtheanga plågade röst är det omöjligt att inte fängslas. Inledningstrojkan No Grave Deep Enough, magiska Lain With The Wolf och brandtalet Bloodied Yet Unbowed är fullkomligt oslagbar. Lite styrfart tappas i mitten (de black metalliknande skriken i Gods Old Snake känns faktiskt rätt malplacerade) men i slutet av skivan styrs än en gång kvaliteten upp från mycket bra till rent fantastiskt. Empire Falls från föregående skivan "To The Nameless Dead" är fortfarande den komposition som främst kommer skriva in irländarna i historieböckerna, men som helhet betraktat är "Redemption At The Puritans Hand" imponerande nog strået vassare än föregångaren.
Betyg: 4.5/5

Magnus Ö: Primordial är en relativt ny upptäckt för egen del då jag endast hört enstaka låtar från tidiga alster.
Men denna gång har jag verkligen toklyssnat på denna skiva och den har garanterat rullat 50 gånger så min bild av detta alster är väl genomtänkt.
Ska man få sig en ordentlig bild av detta album är det nog helt enkelt tvunget att skivan rullar om och om igen.
Det är sannerligen ingen mjukstart Primordial bjuder på då "No grave deep enough" öppnar detta album och vilken öppning dessutom, fullständigt briljant och pulsen går upp på max ögonaböj.

Storheten i detta verk ligger just i hur olika låtarna är och den varierande sången.
Vissa stunder är det ren black metalsång för att i nästa stund vara mer "vanlig" sång men energin finns där i varenda sekund.
Det skall också poängeras att det inte finns några svaga låtar på denna platta.

För den som inte lyssnat in denna skiva ännu så är det mer eller mindre ett måste att göra så.
Kommer bli ett rent nöje för egen del att avnjuta Primordials tidigare album.
Tvekar inte en sekund på att jag har många timmar trevlig lyssning framför mig.

När 2011 kommer summeras så är jag helt övertygad om att denna skiva kommer toppa massor av årsbästalistor runt om i världen, så även min.

Bästa låt: "No grave deep enough" & "Gods old snake"

Betyg: 5/5 Detta är så bra så jag skulle kunna ge det 6 getingar, samma betyg som Glenn Hysén fick av Expressen efter en match mellan England och Sverige på Wembley 0-0 och året var 1988.


Hoppla.


Låt mig se om jag fattat detta rätt. 2 av 3 skribenter vill spräcka betygsskalan och dela ut 6 poäng? Magiskt. Men förstås inte möjligt. I snitt blir det istället som två stycken maxpoängare (som om det skulle vara dåligt...), och en nästan max. I snitt 4,83. Svindlande högt!

2 kommentarer:

  1. Ursäkta den sena kommentar men jag är bara tvungen att hålla med. Förra årets bästa skiva. Utan konkurrens. Episk. Fulländad. Underbar.

    SvaraRadera
  2. Hey, bättre sent än aldrig. Kul att det finns lite gammal läsning som lockar!

    SvaraRadera