Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 22 maj 2011

Remasters: Rainbow "Bent Out Of Shape"


Rainbow är förstås ett av de där banden som haft mest olika ansikten beroende på hur sättningen sett ut.
Med Dio på sång så stod man för en viss typ av hårdrock (som på den här skivan, till exempel), medan det är som ett annat band med Graham Bonnet vid micken. Ganska lustigt faktiskt, att det kan skilja så mycket.
På "Bent Out Of Shape" står en viss Loe Lynn Turner vid samma mikrofon, och det som serveras blir traditionell tidstypisk hårdrock från 1983.
Min första kontakt med den här skivan stod min morbror för, en av de där idolerna jag hade när jag var liten, och en av dem som bär det största ansvaret för mitt nuvarande hårdrocksintresse.
Jag hängde inte så få timmar i hans rum och kopierade LP-skivor till kassett. Kiss, Saxon, Black Sabbath - och Rainbow.
Låtmaterialet på den här skivan är - nu när man lyssnar på det med mer vuxna ögon - riktigt bra, och den här skivan känns lite som en bortglömd pärla som borde ha fått ett bättre öde. JLT sjunger jäkligt bra i låtar som "Stranded", "Can't Let You Go" och "Street Of Dreams".
Plattans två stjärnspår är förstås "Desperate Heart" och "Fire Dance", två låtar som dyker lite då och då när Joe Lynn Turner spelar live.
Den remastrade versionen bjuder - precis som övriga Rainbowplattor i remastersserien - inte på ett smack avseende extramaterial, men det är ju inte därför man köper en sån här skiva.
Det är för originallåtarna i en förbättrad ljudskrud.
Att omslaget dessutom är sådär klassiskt fulsnyggt som det är gör ju inte saken sämre heller.
Kolla in "Bent Out Of Shape" om du gillar klassisk hårdrock med bra sång. Genast!

4 kommentarer:

  1. Jag gillar allt rainbow gjorde. Men de var asbra med Dio på sång. Sen var de "bara" ett bra hårdrocksband. Bara, typ. :D

    Hur som helst, jag ogillar mest grahams bidrag. Jag kan inte med hans sång.

    Bonusfrågan: vilken Yngwoelåt är detta inledande riff stulet från? Och ja, det är Graham som sjunger. ;)

    SvaraRadera
  2. Mosh! På tal om RSS-flöden som du efterfrågade på min blogg: du kan lägga till mig som vän på Fejan, så ser du mina inlägg där också. det här är jag: http://www.facebook.com/home.php#!/profile.php?id=100000015531421

    Men det är inte lönt att skriva nåt på min FB-sida för där är jag så sällan att jag knappt finns, kommentera på min blogg istället. ha de!

    SvaraRadera
  3. Fredrik - vilket riff menar du... från första låten "Stranded", eller missar jag nåt?

    Anders - coolt. Ska kolla upp det. Såg även kommentaren om hjälp på RSS. Ska se om jag kan fatta det själv och skicka lite instruktioner i så fall..... :)

    SvaraRadera