Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 4 november 2012

Live!: Hammerfall "One Crimson Night"

Det har hänt förr.
Att serien med Liveskivor som du bör ha i din hylla landar i en inspelning som jag inte riktigt fallit pladask för själv, men ändå tillmäter ett sådant värde och av en sån sort att den nog är ett måste.
Då var det Slipknot.
Denna gång händer det igen, och nu pratar vi om svenska Hammerfall.
Klassisk heavy metal av ett snitt som jag väl tycker är okej men aldrig riktigt fastnat för - oklart exakt varför, det bara rinner av lite väl enkelt.
Däremot är jag evigt tacksam till bandet, då jag anser att de är en av de största anledningarna till att heavy metal och klassisk hårdrock fått ett sådant uppsving.
Jo, det är sant.
Hammerfall ska faktiskt ha cred för att man styvnackat vägrade att spela svår komplicerad musik, och i stället fullständigt underbart envist höll fast vid allsångsheavymetal.
Hårt turnerande, intensivt arbete och trofasthet har tagit bandet till en position där de är en av de största akterna inom genren, och det ska hyllas.
"One Crimson Night" är en dubbelplatta där största delen hämtats från livespelning hemma i Göteborg. Det innebär mellansnack av lika delar charmigt och ostigt sätt (det är jäkligt märkligt att höra svenska med Göteborgsdialekt mitt i låtar som i övrigt handlar om de klassiska heavy metal-klyschorna), och det är en påkostad inspelning.
Bra ljud, effekter som märks, pampigt intro och stabil leverans.
Joachim Caans sjunger riktigt bra och bär bandet på sina axlar, och resten av gänget gör det enkla på ett bra sätt.
Låtarna?
Jaaa du. Jag är nog egentligen inte rätt man att peka på vilka som är de stora klassikerna.
Jag lyssnar gärna på plattan - den rullar lite då och då - men vilken låt som är vilken har jag inte helt enkelt att reda ut. Jag vet att jag gillar spår som "Renegade", men har samtidigt för mig att det inte riktigt räknas som ett av de stora. Vännen R2 peppar alltid för "The Dragon Lies Bleeding", ett av bonusspoåren på andra disken, men i övrigt låter jag er läsare som har mer koll på Hammerfall än vad undertecknad har komma med tankarna.
Jag anser absolut att plattan är en liveskiva man bör ha - men vilka av spåren är de omistliga?

5 kommentarer:

  1. Jag blev tvungen att plocka fram min "One Crimson Night" ur skivhyllan och de stora klassikerna är som följer (enligt mig) 1. "Heeding the call", 2 "Let the hammer fall" 3. "Crimson Thunder" 4. "Hearts on fire" 5. "Renegade" 6. "Glory to the brave". Baserar detta på att de fortfarande dyker upp varje spelning jag går på.

    Mer okända låtar jag personligen vill peppa för är 1. "At the end of the rainbow" (min favorit HF-låt någonsin) 2. "A legend reborn" (underskattad pärla") 3. "Steel meets steel" 4. "The dragon lies bleeding"

    Som kuriosa kan nämnas att detta var en av mina första metal-skivor och det var tack vare den och "Crimson Thunder" som jag tog nätaliaset CrimsonAnna

    SvaraRadera
  2. Håller med CrimsonAnna, At the end of the rainbow är det bästa dom gjort. Har iofs inte lyssnat på Hammerfall sedan Legacy of Kings kom ut men den låten är riktigt mäktig och bra. Finns ju lite kul låtar på första skivan också, vad nu den heter.

    SvaraRadera
  3. CrimsonAnna & Christofer -> Tack. Fina synpunkter och uttömmande svar!! :-)

    SvaraRadera
  4. Håller med! I det faktum att jag älskar Hammerfall första två plattor. Men framför allt så säger du vad jag försökt förklara för mina polare hur länge sen som helst, Hammerfall räddade heavy metal i Sverige!

    Utan Hammerfall hade inte Maiden varit så stora som de är idag tror jag (och jag har alltid tyckt att Maiden varit störst (innan jag hittade Opeth så klart...)).

    Så oavsett vad Hammerfall kommer släppa i framtiden kommer de alltid finnas i mitt hjärta för att de startade en ny revolution... åtminstone en revolution för mig! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt i vad du säger, dessutom anser även jag som die hard-Hammerfall-fan att de ännu inte har överträffat "Legacy of Kings"

      Radera