Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 16 november 2012

Veckans Tips: Wolves Like Us "Late Love"

När vi nu fortsätter temat av lite dystrare tips här på Metalbloggen så är det lite av en utmaning att variera musikstilen på plattorna som rekommenderas.
Bara för att temat är generellt mörkare och dystrare så vill undertecknad inte gå i fällan "vi kör fyra black metal-skivor i rad bara, så är det elakt, mörkt och klart". Det gör att denna skiva kvalar in med lätthet, även om den grå nyansen kanske är lite ljusare än exempelvis de norska landsmännen i Lakei (inte så konstigt kanske, deras nyans av grå är kanske mer svart än grå..).
Wolves Like Us.
Debuten "Late Love" har ett omslag i gråskala som låter rätt precis som den ser ut.
Det är med drag av vemod och en dyster och grå kant som man ger sig ut på sina musikaliska färder, och kryssar mellan grynnor av goth, öar av rock och skär av både pop och industri. Det är, på det hela taget, en riktigt bra skiva som är otroligt jämn, och som i mitt huvud inte är alldeles olikt tipset om Illuminatus som gavs i våras någon gång.
Du hittar mer information om bandet i sig (vem har målat omslaget? vilka är medlemmarna? vilket band har gjort originalet på "My Enemy" som finns som cover? vilket betyg fick den?) i min recension av skivan på Werock, så jag kommer inte att skriva massor om plattan i sig här.
Istället nöjer vi oss med att konstatera följande: "Secret Handshakes" är bästa låten, den brukar jag spela när det är natt och resten av familjen sover medan jag njuter av passande musik, liggande på rygg i sängen, med feta hörlurar på skallen.
Jag önskar att skivan fanns på Spotify så du också fick chansen, men så tur har vi inte. Det kan i o f s vara bra det, det betyder ju att Veckans Tips inte är helt tillgängligt - precis som det ska vara - men är samtidigt trist eftersom bra musik ska delas.
Du får kolla in bandets sida istället, helt enkelt.
Wolves Like Us. Grått och passande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar