Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 25 november 2012

Remasters: King Diamond "Conspiracy"

Kim Bendix Pedersen, alias King Diamond, har släppt vansinnigt många plattor med helt fantastiska omslag. Artistiska, vackra, mörka och suggestiva målningar som hämtar sina motiv från de historier han berättar på respektive skiva (titta själv!), men ändå undrar jag om inte det mest kända omslaget med mannen är just detta.
Det från "Conspiracy", som helt enkelt har en bild på kungen själv, inramad i rött.
Enkelt, och egentligen ganska fult om man tittar noggrannare på det, speciellt i jämförelse med de fantastiska målningar som i vanliga fall pryder skivorna.
Trots det är nog detta en skiva man måste ha i sin samling. Det är, hur man än vänder och vrider på det, en platta som bör räknas till klassikerna.
Själv har jag inte haft den speciellt länge. Den skiva jag haft och spelat absolut mest är "Abigail", en annan av danskens klassiker, men förra året började min kärlek till mannen med den underliga sången att gro.
Och det har inneburit att jag letat mig bakåt i diskografin.
Gör man det så står den här skivan ut efter ett tag.
Inte bara för det annorlunda greppet när det gäller omslaget, utan även för låtmaterialet.
Visst, redan innan jag spelade skivan så visste jag att spår som "Sleepless Nights" och "At The Graves" (varför har inget av banden som hyllar King Diamond och den stilen tagit det som namn, det är ju briljant!?) var bra, men det som verkligen överraskar är kanske att resten av materialet är så starkt.
"A Visit From The Dead", "Victimized", "Amon Belongs To "Them"".... ruggigt bra!

Som extraspår på min remastrade version från -97 (originalet från -89, om du undrar) får man en alternativmix på "At The Graves" samt en liveversion av "Cremation". Båda sisådär, men ändå lite roliga. Ljudbilden är rätt bra, och leveransen klanderfri. Som vanligt.
Är man perfektionsit så är man, och det märks att King Diamond inte levererar halvdana saker.
Trots omslaget på "Conspiracy"...

3 kommentarer:

  1. Ett fullkomligt mästerverk där bandmedlemmarna överträffar sig själva och ett avslut för den historia som påbörjades på briljanta "Them" albumet. Omslaget är fruktansvärt fult. Omslaget skulle egentligen varit en bilden från innersleven färglagd. Av någon anledning hann den inte färgläggas i tid och skivbolaget kastade in bilden på King Diamond i sista stund. På turne tröjorna från Conspiracy turnen är bilden från innersleeven färglagd.

    SvaraRadera
  2. Seance -> Åh fasen. Visste inte det, tack för upplysningen.
    Och visst vill man åka till Metallsvenskan i Örebro dit King kommer 2013?!?!

    SvaraRadera
  3. Metallsvenska, ja tack! Då med tanke på hur överjävligt bra han var på Sweden Rock i somras..!

    SvaraRadera