Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 20 november 2012

NP: Orchid "Capricorn"

Senast jag var och gaddade mig (fortsättning på min sleeve, det börjar väl närma sig lite nu...) så sa Jolly Jonny "lyssna på det här, det är rena Black Sabbath rip-offen".
Det är det.
Orchid från San Francisco har släppt skivan "Capricorn", och det är en ren stöldfest. Här har man tagit alla de sex första Black Sabbath-plattorna och blandat alla riffen i en tombola innan man kör dem i ny ordning, typ.

Det låter otroligt bra!
Innan Metalbloggen kanske går i graven så är det ett löfte att detta blir Veckans Tips, men i väntan på det så kan du njuta av plattan på Spotify.
Lyssna på spår som "Eyes Behind The Wall", "Masters Of It All", "Down Into The Earth", "Black Funeral" och "Electric Father" utan att tänka på Black Sabbath, I dare you!
 Kul i sammanhanget 1: sångaren låter ibland så jäkla likt Blackie Lawless i W.A.S.P att det är rent av löjligt.

Kul i sammanhanget 2: Digipackskivan (som jag förstås köpte direkt) är kanske den snyggaste omslagsförpackning jag sett, med tjock kartong man viker ut.

Alltså. Kolla in Orchid "Capricorn" på Spotify nu genast!

11 kommentarer:

  1. Otrolig skiva! Men du ger fasiken i att ha den som Veckans Tips om det betyder att du lägger ner. :-) Så kan vi inte ha det...

    SvaraRadera
  2. Alltså, för att förtydliga - Metalbloggen är inte i riskzonen för att gå i graven. I alla fall inte nu.
    Men....kommer den att leva för evigt?
    Det är väl mer tveksamt.
    Innan ett eventuellt slut ska dock denna skiva avhandlas som Veckans Tips, det är ett löfte. Även om det tar år att uppfylla...

    SvaraRadera
  3. Då känner jag mig lugnare. :-)

    SvaraRadera
  4. Och då är ju frågan huruvida detta är en rip-off som ska skämmas för sig eller som är gjord helt korrekt. Jag gillar bandet men kan inte bestämma mig. Vissa låttitlar är alldeles för nära originalet och då blir det pinsamt.

    SvaraRadera
  5. Tom S -> Tja, det är ju inte direkt så att de döljer sin stöld musikaliskt heller, så att titlarna är stulna spelar kanske mindre roll. Hur som - jag gillar't. Skarpt!

    SvaraRadera
  6. Jag kan bara hålla med, denna platta faktiskt riktigt bra. Har nog haft den vid något tillfälle på Tune Of The Day.
    Vinylen är ännu snyggare än CD kan jag utlova, tung pjäs på 180 gram och riktigt kartong omslag.
    Raden med angående graven såg jag inte...

    SvaraRadera
  7. Hej,

    Besökstoppen är en helt ny bloggtopplista som har fiffiga funktioner som att kunna knyta etiketter till sitt konto och en sökfunktion på sidan. Detta för att bloggläsare ska kunna hitta nya bloggar på ett enkelt sätt. Hela idén med Besökstoppen är att sidan riktar sig främst till bloggläsare och inte bara bloggare, som andra topplistor riktar sig till.

    Medlemmar får en lättillgänglig och snyggt presenterad statistik och självklart kommer det generera mer besök till er blogg eftersom fler kommer att uppmärksamma den via Besökstoppen. Medlemskap är så klart gratis.

    Mvh
    Besökstoppen

    SvaraRadera
  8. tycker detta är bättre än vad skit black sabbath är men den grymt överskattad sångaren

    SvaraRadera
  9. Freddy -> Skit-Black Sabbath? Ojojoj Freddy, ohojoj...

    SvaraRadera
  10. vadå?ja hatar ozzy eran.det ska vara tony martin eran.känns som det är ett måste att älska ozzy bara för han har gjort några braiga låtar tydligen

    SvaraRadera
  11. ...jag gillar Tony Martin-eran som fan jag med, men hata är ju ett starkt ord. Gillar båda (för att inte tala om eran med Dio och Hughes..), och tycker det är rätt olika band i de olika konstellationerna.

    Men ändå.
    "Sabbath Bloody Sabbath". "Paranoid". "Vol 4". "Sabotage". "Masters..". Det finns lite att plocka av från Ozzytiden... :-)

    SvaraRadera