Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 2 november 2012

Veckans Tips: Lakei "Konspirasjoner"

Det finns en simpel tradition på den här bloggen, en som innebär att november månad är dyster.
I alla fall när det gäller Veckans Tips.
Det innebär att samtliga svarta pärlor som presenteras har en lite dystrare och mörkare klang än vanligt, och jag kan personligen inte tänka mig mycket lämpligare sätt att inleda en sådan svit än att bege oss till Norge och titta närmare på debutplattan från Lakei.
I min recension för Werock så skrev jag att bandet hade tillverkat det perfekta receptfria botemedlet mot överdriven ysterhet och glädje så här på vårkanten, men det är ju ett uttalande som funkar lika väl såhär på hösten. Nästan.
Botemedel mot ysterhet kanske inte behövs när mörkret sänker sig, och kanske passar en sån här skiva ännu bättre i november än i april när jag stiftade bekantskap med den.
Det må vara som det vill med det.
Skivan är i alla fall grymt bra, och den har absolut vuxit sen jag gav den betyget sju av tio.
Bandets egna mix av alla nedstämda subgenrer (detta är en härligt puttrande gegga av sludge, doom, crust, black och metalcore) har en förmåga att äta sig fast i skallen.
Låtar som "Aldri Temmes", "Budbringer", "Ansikter" och "Despot" är jävligt bra, och de växer dessutom med tiden.
Som sista ord tar jag och lyfter följande mening från recensionen: Man målar med mörkaste gråskala och fyller med helt svart, samtidigt som jag konstaterar att det ju passar alldeles utmärkt för novembermånaden.
Kolla in skivan på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar