Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 11 november 2012

Remasters: AC/DC "High Voltage"

Legenderna AC/DC har i stort sett släppt alla sina tidiga plattor som remastrade historier.
De har medverkat två gånger tidigare genom åren i denna serie, med skivan "Highway To Hell" samt kanske lite mer oväntade "Flick Of The Switch".
Denna gång är det dags för den skivan som jag håller allra högst med australiensarna.
Nej, det är inte den svarta "Back IN Black" (fast det är klart, det finns ingen anledning att inte äga den också - det är ju rent av ett krav skulle jag vilja påstå..).
Det är denna platta.
"High Voltage" från 1976.
9 låtar ren magi, för på den här skivan är det inte hårdrock vi pratar om - det är rock'n'roll, sex och alkohol som tappats i musikalisk väg.
Varenda spår är klockrent, och det kan man ju inte säga om alla skivor.
"It's A Long Way To The Top (If You Wanna Rock'n'Roll)" och "Rock'n'Roll Singer" inleder plattan, och här kan man ana att bandet inte hunnit så långt i sin karriär.
Det handlar istället om önskan av att ha livsstilen, en känsla som jag tycker går igen i musiken.
Det är passion på ett helt annat sätt än vad som finns i sentida skivor med gubbarna.
Lägg sen på "The Jack", "Live Wire", "T.N.T", "She's Got Balls", det magiska titelspåret, "Little Lover" och sist men inte minst en av mina absoluta favoritlåtar med bandet genom alla tider "Can I Sit Next To You Girl" så vet man att det är fantastiskt!

Som vanligt får man lite extra grejor i själva bookleten, men inga extraspår.
Det är fint så ändå.
AC/DC när man är som absolut bäst behöver liksom inte extra krydda, tycker jag!

3 kommentarer:

  1. Underbar platta. Måste återinvestera i ett par AC/DC känner jag...

    SvaraRadera
  2. Spader Ess -> Det tycker jag. Prisvärda, lättillgängliga och med bra musik! :-)

    SvaraRadera
  3. Bättre än Back In Black tycker jag inte att High Voltage är, men den kan mycket väl vara den bästa med Bon Scott.. =)

    SvaraRadera