Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 15 september 2011

Så slutar Elitserien 2011/2012



Så slutar Elitserien 2011/2012
Jo, jag förstår att ni har undrat.
Hur slutar det egentligen, Elitserien?
Här kommer det!

1) Linköping. De har byggt ett rätt bra lag, och Säcken som tränar dem ser till att Åkerman, Mange Johansson och grabbarna inte slarvar i arbetet hemåt. Jag tror att de tar förstaplatsen i serien, men jag är lika säker på att de INTE tar guldet…


2) Färjestad. Rutin, erfarenhet, tråkigt gnuggande långsiktig framgångssaga. Guld förra året, och jag kan se att Karlstadsgänget kommer starta lite knaggligt. När det är dags att summera står de nog där lik förbaskat, med en andraplats. Spelar de final i år igen dock? Nä. Jag tror det tar stopp senast i semifinal!

3) Djurgården. Hugaligen, vilken uppställning de har. Blålinjen har fem av de bästa offensiva backarna som finns i serien, och jag tror Djurgården blir livsfarliga i jakten på guldet. Kommer Zibanejad hem från Staterna så är sista pusselbiten på plats. Bra keeper, bra mix av gammalt och ungt. I final. Minst.

4) Luleå. Ruggiga förvärv i år, men målvakterna skrämmer ingen. Gnetspelet lönar sig ju ändå över tid, och jag tror nog att de tar sig in på en placering runt 4-6:a. Ut i slutspel. Luleå ska slå ur underläge, och det gör man inte i år.

5) Skellefteå. Nybyggnad. Det kommer att ta tid att ersätta 5 spelare som flyktat till NHL och 2 till KHL, och det är det lag som drabbats av tyngst spelarförluster. Bra ersättare dock, och detta är INTE ett lag man vill ha som motståndare i slutspelet…

6) HV71. Stolta starka HV71 åkte på en sån grym käftsmäll förra året mot AIK att jag undrar om de har rest sig än. De kommer att upptäcka hur viktig Martin Thörnberg har varit under åren, tror jag.

7) AIK. Fasth är nyckeln. Ganska bra värvningar, Videll är en toppvärvning och Viklund kanske äntligen kan blomma ut under Roger Melin, och Gnaget kan bli otäcka i ett slutspel. Dock – i år slår de inte ur underläge, och det kan ju lika gärna sluta i Kvalserien. Så tajt är det!

8) Brynäs. Riktigt tråkigt lag, med en uppsjö fantastiska talanger. Bär det till slutspel? Jom jag tror det, men det är inte mer heller. Ut i kvarten. Som vanligt numera…

9) Frölunda. Ja. Dags att bygga om i Göteborg, och kanske är detta modellen. Hemvävt, med krydda av… hemvändare. Men det är nog bra. Lite mer karaktär. Ska vi tro att det blir en säsong med höga berg och djupa dalar för Indianerna?

10) MoDo. Rörigt. Otroligt rörigt. Och inget speciellt djup i rostern – men det finns lite ess i rockärmen. Staben, inklusive tränare är vinnarskallar. Och Tellqvist kanske äntligen kan ge klubben lite stadga på den så svajiga målvaktsposten? Siktar själva på slutspel, men jag tror det blir en mörk vinter i Ö-vik.

11) Växjö. Kanske den på papperet bästa nykomlingen jag sett. Vilka värvningar! Både spets och karaktär, men efter de två första formationerna så ser det oroväckande tunt ut. Jag tror att smålänningarna kommer att vara fantastiskt bra för att vara nykomlingar, men att det lik förbaskat slutar i Kvalserien. Dock… detta känns som ett av de mest svårtippade lagen, så det kan lika gärna sluta med slutspel!

12) Timrå. Stackars Timrå. De saknar ju fasen både bredd och spets, nästan. Toppspelarna Vampola och Pärsinen måste leverera, men lagets enskilt största hopp är väl tjurskallen Per-Erik Johnsson som står i båset – men jag tror inte det räcker. Sist? Sist.

Elitserien denna säsongen är dock otroligt svår att tippa. Roligt nog, för det borgar ju för den absolut tajtaste och roligaste säsongerna på länge.
Om det nu går bra för mitt lag alltså.
Om det inte gör det så finns det risk att det kommer vara en mycket gnällig och kinkig Rebellängel som härjar här på bloggen.
Jag tror inte på förra årets topplacering, men laget är på ett annat sätt än förrut byggt för slutspel (trots silvermedaljen förra året!).
Det kan verkligen sluta precis hur som helst i teorin, så det känns bra att kunna ge facit…

3 kommentarer:

  1. Haha, jag blir lika förvånad varje gång det dyker upp hockey här på Metal!-bloggen. Fast visst, jag vet ju att det ingår i bloggens deklaration... Annars är det Vita Hästen som gäller :)

    SvaraRadera
  2. Hehehe.. ja, det är ju inte så ofta ändå.
    Kanske är det till och med läge att ändra programförklaringen?

    SvaraRadera
  3. Underbart och jag blir glad att läsa om hockey här på din blogg.
    Du är bäst på det (och det andra också)

    Dock så kommer Djurgården ta hem guldet så du vet. :)

    Hoppas på att Vita Hästen kommer upp så man kan sluta "hålla på" LHC här i Norrköping där jag bor.
    Så trött på dessa LHC!!

    Vill också kunna lägga "läggmatchen" som Hästen råkade ut en gång i tiden bakom mig!

    Annars är det alltid DIF för fulla muggar så du inte tror något annat!

    SvaraRadera