tisdag 20 september 2011

Demorecension: Majestic Dimension

Sådärja!
Serien med demorecensioner som rullar på Metalbloggen har gjort ett gäng nedslag, och detta, mina vänner, är det bästa som kommit i vår väg så här långt.
Majestic Dimension bjuder på hårdrock med inslag av progressiva toner, och jag gissar att bandet har lyssnat inte så lite på exempelvis projektet med Russel Allen och Jorn Lande på sång, dvs Allen/Lande. Sången som (om jag nu förstår det rätt) är signerad gästsångaren Rick Altzi (och, i sista spåret Jake E) är visserligen inte riktigt on a par med de nämnda giganterna, men det är ändå imponerande bra för att vara på demostadiet - och det gäller helt klart även de musikaliska insatserna.
Gitarrerna hanteras av Robin Högdahl och Magnus Mild, medan basen trakteras av Björn Olmarker- vilket också utgör hela bandets normala sättning. Rätt ovanligt, och här ligger väl antagligen bandets omedelbara utmaning.
Det behövs ju liksom både trummor och sång om det ska bli något av det hela...

Nåväl, det om detta.

Själva demon består av 5 spår, där inledande "Prelude" är precis vad det verkar som - ett instrumentalt intro (när ska vi förresten få se ett outro som döps till postlude, eller att ett liknande intro får heta foreplay?). Därefter får man låtarna "Sea Of Betrayal", "End Of Forever", "Alone" och "Last Journey", samtliga med bra driv i sig, och ekon av nämnda Allen/Lande såväl som en svag ton av... Dream Theater? Bäst tycker jag att "Sea Of Betrayal" är, men alla fyra spåren har en helt egen identitet och fyller sin berättigade plats. Dessutom är sättet pianoinledningen övergår till ett riktigt riff i avslutande "Last Journey" riktigt snyggt!

Produktionen är bra, och ovanligt snygg för att vara en demo. För egen del hade jag vid första lyssningen inte tillgång till omslag eller liknande, och jag hade av någon anledning väntat mig någon form av metalcore när jag tryckte play. Det slutade förstås med en glad överraskning!

Majestic Dimension har alltså klämt ur sig en riktigt bra första demo, och som jag ser det ligger vägen öppen för kommande skivsläpp. Nu handlar det om att göra fler låtar, ytterligare en eller två demos för att hitta ett starkt material samyt, förstås, att hitta en permanent och fullständig sättning som kan ut och spela live! (bandet säger förresten att de inte hittat någon sångare som möter deras krav på kvalité, så besitter du en grym pipa och letar ett band kan du väl kontakta dem?)

Ja... just ja. MySpace så att du kan lyssna själv var det ju. Den finns här!